Isnin, 3 Mei 2010

Anwar punca Nizar meroyan sampai hari ini!




1. Melihat video di atas membuatkan penulis menggelengkan kepala. Penulis hanya faham apa yang diucapkannya dalam bahasa Melayu. Semua orang sedia maklum beliau boleh berbahasa Cina. Mungkin ceramah-ceramah dan ucapannya dalam bahasa Cina lebih “hebat” daripada ini. Inilah contoh kepimpinan baru PAS yang hendak diangkat oleh penyokong PAS, PKR dan DAP. Fitnah Nizar dalam nada rasis ini amat dahsyat. Nizar menjadi begini kerana kehilangan kuasa, status dan pangkat sebagai Menteri Besar Perak.

2. Penulis kasihankan Nizar. Sakit meroyan beliau yang gilakan jawatan Menteri Besar Perak sebenarnya berpunca daripada Anwar. Anwarlah punca Nizar hilang kuasa di Perak. Namun apakan daya, Nizar sendiri sanggup untuk membiarkan diri diperkudakan Anwar dan DAP walaupun tiada lagi kuasa. Ingatkan selepas jadi MB Boneka beliau akan insaf, namun ketaatannya kepada DAP semakin menjadi-jadi sedangkan DAP sebenarnya tidak pernah merestui beliau sebagai MB Perak.

3. Masih ingatkah lagi bagaimana DAP memulaukan majlis angkat sumpah Nizar sebagai MB Perak (sini)? Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan yang menyatakan Nizar tidak mendapat mandat daripada DAP untuk menjadi MB Perak di laman blognya (sini). Ia dilakukan kerana PAS hanya memperoleh 6 kerusi berbanding PKR 7 dan DAP 18. Ini bermakna walaupun DAP akhirnya “terpaksa” untuk menerima Nizar, beliau sebenarnya tidak pernah diiktiraf dan direstui DAP.

4. Jatuhnya Nizar sebagai Menteri Besar Perak sebenarnya bukan bermula selepas dua orang ADUN PKR iaitu Jamaluddin Mat Radhi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) serta seorang ADUN DAP Hee Yit Foong (Jelapang) keluar dari parti menjadi ADUN Bebas tetapi sebaliknya ia bermula sebaik saja Anwar Ibrahim beria-ia memperkenalkan Kerajaan 16 September, kerajaan gabungan PKR, DAP dan PAS yang bakal mengambil alih pentadbiran persekutuan pada 16 September 2008. Secara mudahnya, Kerajaan 16 September ialah tindakan 30 ahli parlimen BN berpaling tadah dan menyokong gabungan PKR, PAS dan DAP untuk membentuk Kerajaan Persekutuan yang baru.

5. Mengapa 30 orang? Jumlah kerusi parlimen Malaysia ialah 222. Dalam PRU 12 pada 8 Mac 2008, BN memperoleh sebanyak 140 kerusi, PKR 31, DAP 28 dan PAS 23. Gabungan PKR, DAP dan PAS berjumlah 82. Ini bermakna, mereka memerlukan 30 ahli parlimen BN untuk menyokong mereka untuk mendapat majoriti mudah atau jumlah minimun bagi membentuk Kerajaan 16 September (BN: 140-30=110, PKR,DAP,PAS: 82+30=112).

6. Bagi merelisasikan hasrat Anwar menjadi PM, pelbagai usaha dibuat untuk menjayakan agenda Kerajaan 16 September. Lihat saja bagaimana Anwar berterusan memperbodohkan penyokong PKR, PAS dan DAP dengan menghantar 4 orang ahli parlimen mereka ke Taiwan pada 12 September 2008 semata-mata untuk mengekori ahli-ahli parlimen BN yang kononnya menyokong kerajaan 16 September beliau (sini, sini dan sini).

7. Pada 15 September 2008 pula Anwar sekali lagi meneruskan usaha memperbodohkan pengikutnya di Stadium Kelana Jaya dengan mengeluarkan kenyataan berikut (sini):

"Kita sudah ada jumlah (wakil BN yang akan melompat kepada Pakatan), dan kita telah bersedia. Hari ini 16 September, esok 17 September, kita bersedia membentuk kerajaan."

Proses memperbodohkan penyokong PKR, DAP dan PAS berterusan apabila beliau menyatakan bahawa rancangannya untuk menubuhkan kerajaan dengan cara memujuk lebih 30 wakil rakyat BN meninggalkan parti itu "masih seperti dirancang”.

8. Ditakdirkan Allah pembentukan Kerajaan 16 September tidak berlaku namun akibat terpengaruh dengan pujukan Anwar, parti SAPP, komponen BN di Sabah bertindak keluar dari BN pada 17 September 2008 (sini). Akibatnya 2 ahli parlimen BN-SAPP mengistiharkan diri sebagai bebas dan menyokong pembangkang. Anwar sendiri mengakui berjumpa dengan Presiden SAPP bagi merealisasikan hasratnya dan membincangkan usul undi tidak percaya terhadap PM (sini). Begitulah ringkasan bagaimana Anwar memperbodohkan pengikutnya melalui projek kerajaan 16 September yang mahu menarik 30 ahli parlimen BN berpihak kepadanya.

9. Rentetan daripada itu, bermulalah kisah di negeri Perak. Pada 25 Januari 2009, ADUN Bota, Dato’ Nasarudin Hashim keluar dari UMNO dan menyertai PKR (sini dan sini). Nizar memuji-muji tindakan ADUN Bota yang melompat parti ini dan menyifatkannya sebagai “bukan tindakan yang tidak bermoral” dan ianya “adalah tindakan yang cerdik” (sini). Gambar di bawah jelas menunjukkan Anwar turut tersenyum girang dengan kejayaannya menarik ADUN Bota lompat parti ke PKR.


10. Sangkaan Nizar bahawa kemasukan ADUN Bota ini akan menguatkanya sebagai MB Perak dan akan menarik lebih ramai ADUN BN keluar parti (sini) ternyata meleset. Tidak sampai sepuluh hari selepas menyertai PKR iaitu pada 4 Februari 2009, ADUN Bota kembali semula ke pangkuan UMNO dan lebih mengejutkan Nizar apabila dua orang ADUN PKR dan seorang ADUN DAP bertindak menjadi ADUN Bebas dan menyokong BN.

11. Pada ketika itu BN telah memperoleh majoriti untuk membentuk kerajaan di Perak (BN 28+3=31, DAP,PKR,PAS: 31-3=28). Maka pelbagai cacian dilemparkan oleh Nizar dan para penyokong PKR, DAP dan PAS kepada tiga ADUN yang menjadi bebas tadi. Mereka terlupa, bukankah kerajaan 16 September yang mahu dibentuk Anwar menggunakan kaedah sebegini? Nizar pun terlupa, bukankah tindakan mereka ini bukan tindakan yang tidak bermoral dan ianya adalah cerdik?

12. Karpal Singh dilihat lebih rasional dalam kes peralihan kuasa di Perak. Karpal sendiri mengakui dan menyalahkan Anwar atas apa yang terjadi. Jika Anwar tidak meneruskan pembohongan 16 Septembernya, peralihan kuasa di Perak tidak akan berlaku dan Nizar akan terus menjadi MB hingga hari ini. Lihat video di bawah:



13. Nizar masih belum mahu sedar sekiranya pada PRU-13 kelak pakatan DAP, PKR dan PAS masih memenangi Perak dengan jumlah kerusi yang sama (DAP 18, PKR 7, PAS 6), beliau tidak sama sekali akan dilantik dan diiktiraf DAP untuk menjadi MB semula. Ini kerana pada ketika itu sudah pasti DAP telah meletakkan calon Melayu dari parti mereka di kawasan selamat. Nizar sendiri tahu, beliau terpilih menjadi MB Perak sebelum ini disebabkan DAP tiada ADUN Melayu Islam yang disyaratkan untuk menjadi MB Perak. Apa lagi yang beliau tagihkan dari DAP? Tidakkah beliau dapat membaca helah DAP ini?

14. Sebagai persediaan untuk melantik MB DAP Melayu kelak, DAP beria-ia menarik orang Melayu (sini) khususnya di Perak untuk menyokong dan menyertai mereka. Mungkin dalam konteks ini Tunku Abdul Aziz Ibrahim yang menyertai DAP dan dilantik sebagai Naib Pengerusi DAP tidak sampai selepas 24 jam penyertaannya (sini) merupakan calon terbaik untuk menjadi MB Perak nanti. Persoalan sama ada beliau berasal dari Perak tidak penting. Lihat saja bagaimana orang Pulau Pinang boleh membawa Lim Guan Eng untuk menjadi Ketua Menteri mereka.

15. Kesimpulannya, Nizar meroyan gilakan kuasa sebagai MB Perak sehingga ke hari ini berpunca dari tindakan Anwar yang mahu menubuhkan Kerajaan 16 September. Nizar dan penyokong PAS seharusnya insaf bahawa mereka hanyalah kuda tunggangan Anwar dan DAP di Perak. Hari ini telah ramai orang yang sedar mengenainya. Lihat saja berapa ramai ahli Parlimen dan ADUN PKR telah keluar parti. Bukankah tindakan mereka ini cerdik? Kepada Nizar, bila lagi anda mahu jadi cerdik?

Nota kaki:
Majoriti Melayu Perak kini tidak lagi menerima Nizar. Beliau hanya mengharapkan sokongan orang Cina untuk mengembalikan kuasanya sebagai Menteri Besar. Namun DAP bakal meletakkan calon Melayu dalam PRU akan datang. Bagaimana nasib Nizar ketika itu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!