Sabtu, 16 April 2011

Gempar: DAP & PKR berebut kerusi Ketua Pembangkang Sarawak!


Aku dikhabarkan penyokong DAP dan PKR di Sarawak mula bertegang leher mengenai pelantikan Ketua Pembangkang di sana. Penyokong PAS pula sejak pembahagian kerusi lagi terpaksa mengikut saja apa saja keputusan DAP dan PKR. Maklum la, bertanding 5 saja kerusi. Kalah semua pulak tu!

Perebutan jawatan Ketua Pembangkang ini berpunca dari kegagalan PKR untuk memenangi 46 kerusi lain yang diperuntukkan kepada mereka oleh DAP. Untuk rekod, PKR bertanding 49 kerusi dan menang 3 manakala DAP pula bertanding 15 dan menang 12.

Sebelum ini, Anwar menjanjikan Baru Bian dari PKR sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baru sekiranya Pakatan Rakyat memenangi pilihanraya ini. Malangnya, BN terus mengekalkan majoriti 2/3.

Walaupun Baru Bian menang di DUN Ba'kelalan tetapi DAP menang di 12 kerusi lain. Ini bermakna, kerusi DAP lebih dari PKR!

Penyokong PKR berkeras agar Anwar melantik Baru Bian sebagai Ketua Pembangkang manakala penyokong DAP pula tidak akan memberikan laluan kepada beliau. Penyokong DAP mahu Pengerusi DAP Sarawak yang menang di DUN Bukit Assek dilantik sebagai Ketua Pembangkang. Bagi penyokong DAP, PKR tidak boleh diharap dan mereka hanya mahu diangkat sebagai ketua walaupun mengecewakan.

Aku lihat, walaupun penyokong DAP dan PKR bertelagah, Anwar pasti akan berkeras supaya Baru Bian dilantik sebagai Ketua Pembangkang. Lim Kit Siang pula pasti akan bersetuju dan tidak membantah walaupun akan mengecewakan penyokong DAP di Sarawak.

Politik Lim Kit Siang (baca DAP) licik dan pandai. Baru Bian pasti akan dijadikan boneka seperti Anwar di Dewan Rakyat. Di Dewan Rakyat pun DAP lebih kerusi dari PKR ma... Apa nak heran? Siapa pun jadi Ketua kepada DAP, janji hidung (baca bontot) mau kena cucuk!

Pakatan oh pakatan, itu baru jadi Ketua Pembangkang, belum lagi korang menang.... Alahai.... Mujurlah majoriti rakyat Sarawak masih bijak. Kalau tidak, mau jahanam Bumi Kenyalang!

3 ulasan:

  1. bodohlah mereka yang menangkan DAP!

    BalasPadam
  2. dap pandai main peranan , hasrat mereka jelas mcm di singapura gak , ini yg perlu dijelaskan pada gol melayu sejelas jelasnya , iaitu , sokong pkr mahupun pas samalah menyokong dap .

    BalasPadam
  3. Dap,pkr, mcm sial ya..dap''jom ubah''ape yg nk d ubah?makin trok ade la,kuat bodoh org sokong dap sama pkr ma..kalau bkn sebab bn,tidak maju ini malaysia ma..hapuskan pembangkang! ''jom hapus''kepada rakyat malaysia,jangan sesekali termakan kata2 manis pembangkang.

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!