Isnin, 21 Jun 2010

Khalid Samad Fitnah Hakim Untuk Mempertahankan Tian Chua, Ahli Parlimen Ehsan Mahkamah!

Laporan Utusan Online bertajuk Mahkamah Tinggi kekal keputusan denda Tian Chua (sini), Berita Harian Online bertajuk Denda RM2,000 terhadap Tian Chua kekal (sini) dan Malaysiakini bertajuk Kes Tian Chua: Hakim tidak akan semak keputusan (sini) mengesahkan bahawa hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Ghazali Cha tidak akan mengubah keputusannya ke atas Tian Chua dengan mengurangkan denda dari RM 3,000 kepada RM 2,000 bagi mengelakkan berlakunya pilihanraya kecil di Parlimen Batu.

Maka dengan itu, status-quo Tian Chua sebagai Ahli Parlimen Batu kini berubah kepada Ahli Parlimen Batu Ehsan Mahkamah.

Penulis masih ingat bagaimana penghinaan berterusan dilemparkan oleh Tian Chua dan penyokong Pakatan Haram kepada YAB Zambry sebagai Menteri Besar Mahkamah selepas YB Nizar gagal dalam permohonannya untuk dikekalkan sebagai MB Perak di Mahkamah Persekutuan.

Jika dilihat, YAB Zambry menjadi Menteri Besar disebabkan Pakatan Haram kehilangan tiga ADUN (31 - 3) yang menyebabkan BN memperoleh majoriti (BN 28 + Bebas 3). Alasannya kukuh, Pakatan Haram hilang sokongan ADUN.

Dalam kes Tian Chua hari ini, beliau didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman. Beliau sepatutnya hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen berdasarkan Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan. Namun atas ehsan mahkamah yang tidak mahu mengadakan pilihanraya kecil atas faktor kos yang besar, maka Tian Chua kekal menjadi YB atas ehsan itu.

Fitnah Khalid Samad
Dalam mempolitikkan isu ini, Pakatan Haram khususnya Khalid Samad di dalam satu ceramah yang dapat ditonton dalam Malaysiakini.TV bertajuk BN afraid of Batu by-election, says PAS’ Khalid (sini) telah melemparkan fitnah kepada BN dan hakim-hakim yang terlibat dalam kes Tian Chua.

Berikut merupakan ayat fitnah Khalid di dalam video berkenaan:
“Tiba-tiba arahan yang diberi kepada hakim yang pertama untuk mendapati Tian Chua bersalah, kenakan denda 3 ribu, penjara 6 bulan, tiba2 datang pada hakim yang kedua pula bila dibuatkan rayuan, dapat arahan yang berbeza.”

Khalid menaburkan fitnah kononnya BN telah mengarahkan hakim yang pertama (Majistret Mohd Faizi Che Abu, Mahkamah Majistret Kuala Lumpur) agar menjatuhkan hukuman agar Tian Chua hilang kelayakan sebagai wakil rakyat dan dapat diadakan pilihanraya kecil di Parlimen Batu. Tetapi, kononnya, apabila BN hanya mampu memperoleh kemenangan dengan majoriti yang kecil di Hulu Selangor dan kekalahan di Sibu; telah menyebabkan BN mengarahkan pula hakim kedua (Hakim Datuk Ghazali Cha, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur) untuk meringankan hukuman yang telah dijatuhkan kepada Tian Chua. Ia bertujuan agar pilihanraya kecil di Parlimen Batu tidak perlu diadakan. Kononnya kerana BN takut kalah. Begitulah betapa busuknya fitnah Khalid Samad kepada BN dan sistem kehakiman negara. Pemuda UMNO perlu melihat fitnah ini sebagai sesuatu yang serius dan penulis mengesyorkan supaya laporan polis dibuat ke atas Khalid kerana memfitnah.

Khalid sebenarnya terlupa bahawa sekirannya Tian Chua hilang kelayakan sebagai wakil rakyat, beliau tidak boleh menjadi calon pilihanraya untuk tempoh lima tahun. Ini bermakna untuk pilihanraya umum akan datang, Tian Chua tidak boleh bertanding. Bukankah itu lebih elok bagi BN? Ia akan mengurangkan Ahli Parlimen Pakatan Haram yang sering “menyalak” dan membuat bising di Dewan Rakyat tanpa fakta.

Jika pilihanraya kecil diadakan di Parlimen Batu sekarang ini, penulis tidak merasakan BN akan memenanginya, tetapi apa yang lebih penting ialah orang Melayu (UMNO) dan parti komponen BN khususnya MCA dan Gerakan terus mendapat mesej bahawa majoriti masyarakat Cina masih belum kembali menyokong BN. Itu penting. Supaya mereka terus bekerja untuk mengekalkan kemenangan dalam pilihanraya umum yang akan datang. Mengekalkan kemenangan dalam pilihanraya umum adalah jauh lebih penting dari memenangi pilihanraya kecil parlimen Batu.

Kesimpulannya, Khalid terus membuktikan PAS sanggup untuk menggadai segala-galanya malah sanggup menaburkan fitnah demi untuk menaikkan Anwar sebagai Perdana Menteri. Dalam kes Tian Chua ini, Ahli Parlimen Batu Ehsan Mahkamah ini dipertahankan Khalid memandangkan tiada lagi orang seberani beliau untuk menjadi hulubalang Anwar setelah ketiadaan Ezam (baca sini). Sebab itu semua pihak perlu jelas dan ingat bahawa PAS itu adalah parti politik dan bukannya agama. Fitnah dan politik kotor merupakan mainan mereka untuk memperoleh kuasa. Sokong Islam Anda Selamat, Sokong PAS Anda Sesat!

Nota kaki:
Penulis amat tertunggu tindakan dari Pemuda UMNO bagi menangkis fitnah Khalid ini. Bukankah Presiden UMNO mengarahkan serangan balas dilakukan kepada Pakatan Haram? Soalnya, beranikah Pemuda UMNO?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!