Jumaat, 23 April 2010

Menggelupur Mahfuz pertahan Pas For All


1. Apakah persamaan yang terdapat di dalam kedua-dua logo di atas? Satu logo (kiri) adalah dari prinsip perjuangan Pas manakala satu logo lagi (kanan) diambil dari pendekatan yang digunakan oleh Israel.

2. Adakah dengan adanya persamaan perkataan For All di dalam kedua-dua logo berkenaan membuktikan bahawa Pas mempunyai kaitan dengan Israel? Mungkin ya, mungkin tidak. Namun penulis cenderung untuk mengatakan tidak.

3. Walau bagaimanapun, kebarangkalian untuk mengatakan pencipta asal slogan Pas For All (yang penulis sendiri tidak ketahui siapa sebenarnya) meniru slogan Israel4All tidak boleh dinafikan. Ini kerana perkataan For All yang terdapat slogan Pas dan 4All pada slogan Israel membawa maksud yang sama iaitu Untuk Semua. Ia menampakkan seolah-olah penciptanya menciplak idea berkenaan. Bolehkah ia dirumuskan begitu?

4. Penulis telah cuba mencari logo One Israel untuk dibandingkan dengan logo 1Malaysia namun tidak dijumpai. Walau bagaimanapun, secara ringkasnya bolehkah dikatakan pencipta 1Malaysia (YAB Najib) meniru One Israel (Ehud Barak) hanya kerana ada persamaan One pada kedua-duanya. Jika ditanya kepada Anwar Ibrahim dan penyokong tegar PKR, Pas dan DAP, maka sudah pasti jawapannya YA. Tetapi untuk soalan di para 3 mereka akan bermati-matian mempertahankan idea itu adalah dari kepala otak mereka sendiri. Lihat saja bagaimana Mahfuz menggelupur di parlimen menafikannya (sini).

5. Anwar, Mahfuz dan para penyokong PKR, Pas dan DAP sebenarnya bersikap hipokrit, berat sebelah dan memikirkan hanya mereka saja yang betul apabila memperkatakan isu ini. Cuba kita imbas bagaimana sebenarnya ia boleh timbul.

6. Isu ini sebenarnya bermula apabila Anwar menjaja kononnya 1Malaysia adalah ditiru daripada One Israel, hanya kerana ada persamaan perkataan One di hadapannya. Menjawab tuduhan itu, YAB Najib menjelaskan 1Malaysia merupakan gagasan perpaduan rakyat yang mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian sebagai pemangkin untuk mencapai negara maju pada 2020 (sini dan sini). One Israel pula merupakan pakatan tiga parti politik iaitu PKR, Pas dan DAP, eh maaf, penulis maksudkan parti Labor, Gesher dan Meimad di Israel (sini). Jauh berbeza (sini, sini dan sini), satu gagasan perpaduan dan satu lagi pakatan parti politik.)

7. Malu mendengar jawapan balas itu, Anwar jaja pula kerajaan melantik syarikat perunding luar iaitu APCO yang memperkenal dan mempromosi 1Malaysia. Dituduhnya sebenarnya APCO yang cipta satu Malaysia. Kali ini beliau seolah menyerlahkan lagi kebodohannya apabila di dalam blognya sendiri memaparkan Surat Setuju Terima (Letter Of Acceptance) yang jelas terang lagi bersuluh menyatakan APCO dilantik pada 15 Julai 2009 (sini). Anwar baru tersedar kemudiannya, YAB Najib perkenal 1Malaysia dalam ucapan sulungnya sejurus selepas dilantik sebagai Perdana Menteri pada 3 April 2009 (sini), APCO pula dilantik pada 15 Julai 2009. Aduh malunya!

8. Bagi menutup “kemaluannya” dan tembelang yang pecah, Anwar nekad mencari apa saja isu yang boleh menggugat 1Malaysia yang semakin diterima rakyat dan pada ketika itulah beliau menemui maklumat bahawa APCO mempunyai beberapa penasihat berbangsa Yahudi di ibu pejabatnya. Maka dijajalah ke seluruh cakerawala bahawa kerajaan mempunyai kaitan dengan Yahudi melalui APCO. Dipusing cerita, mempunyai bukti APCO ada kaitan dengan Israel melalui penasihat berbangsa Yahudi itu. Hebat sungguh Anwar memutar belit!

9. Namun begitu, apabila diminta membuktikan segala tuduhannya, hanya air liur, cerita tentang latar belakang penasihat APCO berbangsa Yahudi dan kertas yang didakwa sebagai dokumen perjanjian di antara kerajaan dan APCO yang dikemukakan. Bukti mengenai perkaitan antara Malaysia – APCO – ISRAEL atau 1Malaysia – APCO – One ISRAEL, habuk pun tarak. Macam mana orang nak percaya?

10. Penulis mengkisahkan mengenai putar belit Anwar ini agar penyokong Pas buka mata. Dalam isu Pas For All meniru Israel4All, penyokong BN dilihat lebih profesional dan rasional. Mereka memahami Pas For All merupakan slogan baru Pas yang diwujudkan bagi menggantikan slogan Membangun Bersama Islam yang dikorbankan semata-mata untuk bekerjasama dengan DAP dalam Pilihanraya Umum 2008. Manakala, Israel4All merupakan kempen promosi pelancongan yang dijalankan oleh regim Yahudi (sini). Sebab itu jarang-jarang kita dengar penyokong BN membangitkan isu ini kerana tidak mahu memperbodokan diri seperti penyokong PKR, Pas dan DAP yang bercakap tidak bersandarkan kepada fakta tetapi retorik semata.

11. Kesimpulannya, kita perlu rasional, jangan sebab taksub membabi buta kepada pemimpin atasan (terutamanya kepada Anwar) maka semua kata-kata nak diiakan saja tanpa diselidiki. Akhirnya apabila dipulangkan paku buah keras, macam yang dibuat YB Khairy di parlimen, maka dengan sendirinya akan menggelupurlah mereka-mereka yang terasa pedasnya akibat memakan cili, seperti yang dirasakan Mahfuz.

12. Akhir sekali, penulis ingin bertanya terutamanya kepada penyokong Pas, adakah anda masih mahu menyatakan 1Malaysia sama dengan One Israel? Bagaimana dengan Pas For All dan Israel4All, sama tak? Lu pikirlah sendiri.

Nota kaki:
Pas buang perkataan “Islam” semata-mata untuk bekerjasama dengan DAP bagi mendapat undi bukan Melayu. Membangun Bersama Islam diganti Pas4All dan matlamat menubuhkan Negara Islam digantikan Negara Kebajikan. Siapa agaknya orang yang menasihati Pas untuk melakukannya? Dan mengapa Pas sanggup melakukannya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!