Khamis, 8 April 2010

MB Khalid Sedar Kemampuan Kerajaan Pimpinannya

SK: BN Dialu Tabur Banyak Lagi Projek Di Hulu Selangor (sini)

"Saya berterima kasih kepada kerajaan pusat, kalau nak bina, binalah, terutama kalau nak bina universiti, kerajaan negeri akan carikan tanah terbaik.
"Kalau betul nak buat universiti jumpa kerajaan negeri dan kerajaan negeri akan beri tanah dan premium pun rendah. Saya akan tolong, kalau mereka tak ada pelan, kita boleh buatkan pelan itu.
"Kita sangat gembira. RM100 juta tidak cukup, bagi RM300 juta, untuk hospital dan universiti. Boleh beri nama Universiti Barisan Nasional atau Universiti 1Malaysia, kita boleh bagi tapi buat di Selangor," ujarnya berseloroh.

1. Demikian petikan kata-kata MB Khalid dalam nada “berseloroh” yang disiarkan dalam Suara Keadilan. Walaupun dikatakan berseloroh, MB Khalid sebenarnya sedia mengakui hakikat bahawa Kerajaan Campuran Selangor sekarang tidak mampu untuk membawa apa-apa projek untuk kesejahteraan rakyat di Hulu Selangor.

2. Sebab itu jauh di lubuk hatinya beliau redha dan amat berharap agar Kerajaan Persekutuan memberikan sebanyak mungkin projek di Hulu Selangor ketika Pilihanraya Kecil (PRK) ini. Maka bolehlah beliau dan rakan-rakan PAS dan DAP untuk menumpang kasih nanti misalnya dari aspek keuntungan cukai PBT dan peniagaan hasil dari projek-projek yang diberikan Kerajaan Persekutuan.

3. Ketika beria-ia (dalam “seloroh”) mahu menyediakan tanah untuk pembinaan universiti dan hospital oleh Kerajaan Persekutuan di Hulu Selangor, kemusykilan wujud di benak rakyat (bukan saja di Hulu Selangor malah seluruh negara) ketika ini ialah mengapa MB Khalid langsung tidak memberi ruang kepada Yayasan Basmi Kemiskinan Selangor (YBK) untuk membina universiti di Serendah (yang terletak di Daerah Hulu Selangor itu sendiri!) sedangkan Kerajaan Persekutuan telah bersetuju untuk memberi UiTM sudah lama dulu. Malah persetujuan itu bukan ketika Pilihanraya Umum mahupun ketika Pilihanraya Kecil?

4. Adakah MB Khalid baru tersedar yang keputusan dibuat pimpinannya untuk merampas kembali tanah yang diberikan kepada YBK oleh Kerajaan Negeri terdahulu telah mendatangkan kerugian politik kepadanya akibat bantahan oleh rakyat Hulu Selangor sendiri? (sini dan sini). Akhirnya dalam isu ini, yang untung rakyat negeri Melaka, atas kebijaksanaan Tok Ali untuk membawa UiTM berkenaan ke negeri Hang Tuah itu.

5. Baru ternampakkah oleh MB Khalid (digelar “bekas tokoh korporat” oleh penyokong PKR, PAS dan DAP) keuntungan yang bakal dijana khususnya dari aspek ekonomi sekiranya universiti dibina di Hulu Selangor? Inilah akibatnya melantik penasihat ekonomi yang bernilai RM1, maka nasihat yang diterima sudah pasti benilai RM1 atau kurang dari itu (sini).

Nota kaki:
Sepatutnya ketika menjadi CEO Guthrie dulu, MB Khalid patut menjaga amanah yang diberi Kerajaan Persekutuan untuk kepentingan rakyat, bukan beli saham Guthrie untuk keuntungan diri sendiri.

1 ulasan:

  1. itulah namanya rasmi anjing...

    anjing, kalau tak dimakan tahi, dihidu juga...

    cuma dalam kes Khalid Ibrahim ini, dia bukan setakat hidu dan makan, tapi semuanya nak dijadikan tahik!

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!