Khamis, 8 April 2010

Anwar Sebenarnya Tak Pernah Baca Kontrak APCO!

Malaysiakini: Kekalutan Apco - Anwar mohon campur tangan Agong (sini)

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini berkata beliau telah menulis kepada Yang Di-pertuan Agong untuk memohon Seri Paduka menasihatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya membatalkan kontrak Apco dan juga kontak-kontrak lain yang mempunyai kaitan dengan agen Israel.
"Surat berkenaan dihantar kepada Agong petang ini," katanya di parlimen.
Anwar juga menekankan kepentingan menamatkan kontrak dengan Apco kerana jika tidak ia akan menjejaskan imej negara dan mengancam keselamatan Malaysia.

1. Demikian petikan dari portal Malaysiakini mengenai surat yang dihantar oleh Anwar kepada Yang Dipertuan Agong sebagai usaha susulan beliau ke atas isu APCO demi untuk mengalihkan perhatian dari kes yang sedang dihadapinya di mahkamah.

2. Sebenarnya jika beliau menghantar surat berkenaan kepada Yang Dipertuan Agong (YDPA), maka jelaslah “kebodohan” dan makin terserlahlah tahap kualiti kepimpinan yang rendah yang ada padanya. Mengapa Anwar “bodoh” dan bukan pemimpin yang berkualiti?

3. Pada 31 Mac 2010 yang lalu, Anwar melalui blognya (sini) dan blog-blog pro-pembangkang yang lain (sini dan sini misalnya) telah menjaja salinan yang dikatakan sebagai Dokumen Perjanjian Antara APCO Worldwide Dengan Kerajaan Malaysia bagi “mengesahkan” segala tuduhan yang dilempar mereka kepada Kerajaan Persekutuan.

4. Apa yang menampakkan “kebodohan” Anwar dan para penyokongnya ialah, di dalam dokumen yang dijaja Anwar itu (sini), telah jelas tertulis tempoh dan tarikh kontrak di antara Kerajaan Persekutuan dengan APCO iaitu selama 6 bulan bermula dari 15 Julai 2009 dan berakhir pada 15 Januari 2010 (the Government has agreed to accept your tender as modified for a period of six (6) months commencing July 15, 2009 and ending on January 15, 2010).

5. Kontrak APCO apa lagi yang nak ditamatkan? Bukankah sekarang ini sudah bulan April 2010? Ataupun beliau masih lagi beranggapan sekarang ini belum lagi sampai ke tarikh 16 September 2008 atau 2009? Ini “bukti” yang dikemukakan sendiri oleh Anwar. Di dalam blognya sendiri!

6. Ini jelas menunjukkan Anwar tidak peduli apa saja “eksibit” yang diserahkan kepadanya oleh mana-mana pihak sekalipun, asalkan dapat diguna untuk menghentam YAB Najib dan Kerajaan Persekutuan. Usah kata nak disemak terlebih dahulu, dicarikan fakta betul atau tidak, membacanya pun tidak. Adakah ini kualiti kepimpinan yang boleh diangkat untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia?

7. Begitu juga dengan seorang lagi anak didik beliau, YB Balik Pulau Yusmadi Yusoff, juga tidak mencari maklumat yang sebenar (sini). Sebagai seorang peguam, bukankah beliau sepatutnya menyemak dan bercakap berdasarkan fakta dan bukti?

8. Kesimpulannya, “kebodohan” Anwar dapat dilihat dalam tindakannya ini. Beliau perlu mengakui sama ada dokumen yang dikemukakan di dalam blognya itu palsu ataupun beliau perlu mengemukakan dokumen baru yang menyatakan Kerajaan Persekutuan telah menyambung kontrak APCO setelah ia tamat pada 15 Januari 2010. Jika tidak, Anwar memang pembohong!

Nota kaki:
Entah-entah surat yang dihantar kepada YDPA itu pun Anwar tak baca. Cuma tolong jadi “posmen” saja untuk dapat nama. Soalnya, siapa yang tolong karangkan surat berkenaan untuk beliau?

1 ulasan:

  1. Kalu dah expired agreement tu, nape tak explain dalam parlimen? Nyatanya, memang jelas la UBN terlibat secara langsung dengan APCO.

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!