Rabu, 13 Oktober 2010

Gempar: Sultan Kelantan tarik gelaran 'Datuk' Ibrahim Ali! Adakah PAS dalang di sebaliknya?

Malaysiakini melaporkan Sultan Kelantan telah menarik gelaran Datuk yang dikurniakan kepada Ibrahim Ali (sini).

Di dalamnya tidak pula menyatakan sebab-musabab gelaran berkenaan ditarik semula. Dilaporkan Ibrahim Ali tetap setia menjunjung kasih Sultan Kelantan walaupun gelaran yang disandangnya telah ditarik baginda.

Penulis tertanya-tanya adakah ini berpunca dari tindakan Ibrahim yang begitu lantang membidas kepincangan kerajaan PAS Kelantan dalam banyak perkara sebelum ini? Mungkinkah tindakan menarik gelaran Datuk ini sebenarnya didalangi oleh PAS Kelantan?

Jangan lupa, PAS dan Pakatan Haram sebelum ini pernah menuduh UMNO sebagai punca penarikan gelaran Datuk yang dimiliki oleh Chua Jui Meng oleh Sultan Johor.

Kini, apabila ia berlaku kepada Ibrahim Ali, bukankah ia ibarat memulangkan paku buah keras? PAS perlu menjawab persoalan ini!

24 ulasan:

  1. Dah berburuk sangka pulak macai2 umno ni tuduh PAS pulak jadi dalang...macamni lah , kalau kebulur sangat nak kan gelaran dato tu gi mintak kat sultan pahang atau melaka...takan tak boleh bagi...shah rukh khan pun bole dapat...
    Kat dalam kubor sok mungkar nangkir tak panggil pun nama dgn pangkat dato'...kene hempok ada

    BalasPadam
  2. ko tu bangang MM oi. dulu chua jui meng korang tuduh umno. kali ni mesti nik aziz punya kerja ni. dasar gila kuasa puak pas. celaka bodoh. ibrahim ali masih bergelar datuk. ada lagi gelaran dari melaka dan selangor. bodoh piang punya pas. politik punya hal pun nak buat celaka.

    BalasPadam
  3. Phuyoo...melenting sakan puak2 umno ni...cantik nya bahasa...ada piang2 lagi...redha jer lah..jgn cepat sangat menuduh...Tengku Faris tu satu2nya sultan yg paling alim dan kuat beragama kat Malaysia ni...korang terima hakikat ler...aku memang dah agak tuanku tu kenal sesangat sapa berahim ali...dan kalau korang tak berapa berkenan dgn Tengku Faris tu aku pun faham sebab jenis umno ni bukan nya suka pada org2 yg beragama...leceh...susah...nak judi2 tak boleh...nak mabuk2 tak boleh...nak betina2 tak boleh...nak pesta2 tak boleh...nak rasuah2 tak boleh...nak poya2 tak boleh...leceh le kankankan...jadi mana yg ada yg boleh2 tu jaga2 ler elok2.
    Aku baru jer habis baca buku kisah Omar Abdul Aziz...lebih kurang macam Tengku Faris lah jugak tindakan dia.

    BalasPadam
  4. fuiyo, syurga neraka sebelum ni nik aziz boleh tentukan. sekarang pas lahirkan pulak pencacai yang boleh tentukan siapa yang alim dan kuat beragama kat malaysia ni. kah kah kah. ko kenal semua sultan di malaysia ke MM oi. derang solat derang tahajud derang sedekah derang bantu orang ko nampak ke? memang la pencacai pas main syurga neraka bawah tapak kaki derang je.

    BalasPadam
  5. pencacai tok nik memang gitu.

    BalasPadam
  6. Pok nik bila pula nak ke Singapork jumpa kawe karip...celako....celako .celako

    BalasPadam
  7. Semalam aku gi kuliah kat masjid...jadi aku dapat sikit benda baru so aku nak kongsilah dgn korang kat sini..

    "Nabi kata seorang yg soleh dari umat aku boleh memberi syafaat untuk seramai satu bani tamim dan lebih lagi."

    Aku cuba ler jeling2 tilik2...ada ker mana2 pemimpin umno yg soleh2 yg boleh beri syafaat kat pengikut depa...kalau pemimpin PAS banyak...aku pun pasang angan2...kalaulah aku tak sempat dapat syafaat Nabi sok dapat syafaat tok2 guru PAS pun jadilah...nak harap pemimpin umno kaki mabuk ada, kaki betina ada, kaki rasuah ya Allah melana, kaki dangdud bersepah,kaki bomoh dah kene kerat 18...mujurlah aku dok dalam PAS syukur Al Hamdulillah.

    BalasPadam
  8. gologan yang akan diseksa berat adalah orang yang mendustakan ayat2 Allah dan menggunakan quran untuk mendapat kuasa dunia. itulah PAS tu. syukur Alhamdulillah kami tak sokong pas.

    BalasPadam
  9. Salam,

    perbuatan yg baik xnampak,pemimpin yg adil xnampak, sejarah tetap berulang kembali..berpolitik dgn agama atau politik tanpa agama, yg mana anda sokong..ini semua virus2 yahudi yg pisahkan agama dari politik..Rasulullah S.A.W pn dulu politik gak..gunakan agama gak..tapi kita nie tidak sebaik pekerti mcm Rasulullah S.A.W..mmg la ada khilafnyer...kalo nak bandingkan dgn pimpinan kerajaan skang yg byk error dari PAS..

    BalasPadam
  10. Skarang kat Kelantan panggil je Encik Ibrahim Ali, tak pun Ibrahim Ali je..
    SAY NO TO RACISM!!

    BalasPadam
  11. UMno racist!!
    PErkasa bapak Racist!!
    Mahathir bukannya Melayu pun..
    Tak paham aku..

    PS : ISLAM against RACISM & FACISM!!

    BalasPadam
  12. Rasis kepala toya lu.Jangan jadi munafiklah.Rasis macamana yg salah besar sangat tu?Ke lu takut cina cop lu rasis kalau cerita pasal bangsa?

    Lu tak tahu ke lu punya abang busat anwar ibrahim punya datuk keling masuk Islam.Yang tu lu tak nak cakap anwar bukan Melayu?

    Bagitaulah tang mana yg rasisnya?Jangan ulang balik apa yg tuan cina lu selalu cakap pada melayu,lasis,lasis,lasis..haiyaa,selupa bulung kakak tua ini olang

    BalasPadam
  13. non partisan(x-pas)14 Oktober 2010 12:16 PG

    Anon 20:34,
    Betul,betul,betul.Adake patut pas gunakan agama untuk pancing undi.Sekarang dia gila nak undi cina,jadi hudud pun dah tak mau sebut dah.Kalau pakatan berkuasa tak timbul dah nak negara Islam, kang tak pasal2 saudara harbi dan liberal kasi hantam sama dia.Semua dia nak bagi samarata,samarasa.Takde dah hak2 istimewa Melayu,rasis kata dia.

    Entah isle versi mana dia ikut tak tahulah.Dia tak sedar demokrasi tu pun yahudi yg cipta.Rasulullah mana ada bagi kapir hak mengundi sampai kapir boleh tentukan sama ada hudud boleh dilaksanakan atau tidak,sampai kapir boleh jadi TPM.

    Rasulullah dulu memang berpolitik tapi tak terbaca pulak dalam sirah dia berkempen pilihanraya sambil maki hamun,doa pecah perut,kapir sana,kapir sini hehehe

    BalasPadam
  14. pencacai totok PAS ramai jugak kt sini..
    blah la org PAS Munfik woii
    tkpayh duk berceramah lagak warak sedangkan kamu itu MUNAFIK!!
    Dgn kafir sepatah haram perkataan Islam diberani disebut..
    tapi kalau dengan UMNO..seluruh kitab2 yang ada dalam rumah Pok Nik Ajis diterjah sepuas hati!!
    kalau hebat sgt betulkan dulu ahli2 PAS yang seleweng..byk dh ahli PAS yang salah faham politik dan Islam..
    jgn hina kemulian Rasulullah SAW dgn samakan politik jijik PAS dengan kerajaan Islam Madinah..
    PAS tu ibarat anjing tepi jalan yang hanya cari makan untuk perut.. bukan untuk maruah ISLAM
    cakap je lebih..KELANTAN xde rupa Islamik mana..propaganda je lebih..

    BalasPadam
  15. kepada Melayu Mukmin..
    ko ni tertipu dengan bisikan syaitan!
    ko jahil murokab, ko baru nk start mengenal ilmu ko dh berlagak angkuh ujub.
    Ko tu siapa nk hisab2 siapa manusia soleh atau manusia fasiq.. entah2 ko dgn pemimpin Khawarij PAS sesat tu yg terlebih dahulu jadi ahli neraka..
    di dunia ni ko dgn puak2 ko bermain2lah dgn menjual habis2 slogan Islam tetapi pengamalan sekadar pembohongan!!
    kalau benar PAS mendokong Islam sebenar..tunjukkan!!! jangn berdalih2 seperti KAUM YAHUDI berdalih2 semasa Allah perintahkan mereka menyembelih sapi!!
    ini tidak..40 thn asyik duk serang UMNO.. UMNO tkbetul UMNO tk Islam.. tp apa2 hal tetap benchmark dgn UMNO!!
    kalau UMNO rasuah..PAS pn nk makan rasuah jg..alasanya UMNO dulu lagi teruk..
    ini lah sikap KHAWARIJ..sifat2 YAHUDI..
    PAS ni jelmaan MUNAFIK moden..

    BalasPadam
  16. wahai pencacai PAS..
    dh lupe ke POK NIK nyayok tu penh main2 dgn hukum Allah..
    kecik tapi besar dr segi Akidah
    ade ke org tua kutuk tu ckp tahi lembu dgn tahi babi same je kotor die..
    aku masih ingt lg dlm paper SIASAH..
    sebulan dua selepas PRU12..tgh syok menang besar..
    bodoh punye org tua..
    samakan Tuhan dgn makhluk..Tuhan mencarut? Tuhan samseng? ya Allah kenape lah jahat sgt mulut.. kalau nk halalkn perkara buruk org PAS jgnlh gunakan Tuhan sbg perisai..

    hukum pun berubah utk amik hati cina kafir..
    inikah perjuangan Islam??
    karut!! sesat!! parti sesat mcm ni yg dikatakan ISLAMIK?? org jahil dn dungu je rasa PAS tu ISLAMIK..

    BalasPadam
  17. kepada macai2 dulu kini selamanya..terima ler bisikan baik..hati koorang tu tahu yang mana baik dan buruk.. jgn lah nak mempertahan kan ego korang ..nanti korang akan menyesal..jgn di dahulukan kepentingan peribadi..dulukan kepentingan agama..lagipun ko orang semua macai2 ni jahil tentang islam..tapi korang rasa ko orang pandai..pergi ler belajar di pondok ker, mesjid ker..korang jgn peduli,ade klas ker tak de klas ker tempat belajar ilmu agama ni..yg rata2nya takde klas..biasaler pemerintah tak berminatpun nak jadikan institusi agama ni highclass..Rata2 kat mesjid ker, pondok ker, surau ker..aku tengok penyokong MM je ramai.. terima ler kenyataan tu..

    BalasPadam
  18. aku tengok pas ni memberi kefahaman islam kepada golongan cina dan india.. Mereka tak pernah menakut2kan puak puak kafir ni tentang islam malah menampakkan lagi islam ni agama kepada kebaikan.. bukan macam puak satu lagi tu..potong tangan ler..kalau nak makan sup tangan pegi kelantan.. lancau kena potong ler.. islam ni agama ekstrem ler..pas ni jauh lebih baik dari parti dulu kini selamanya..

    BalasPadam
  19. tanpa nama oktober 14 15.51, belajar sekolah pondok? Pengetua sekolah pondok pun tak setuju dengan nik aziz..ko nak cakap apa lagi...tapi siapa yang ego sebenarnya...orang2 pas la..semuanya tak betul..yang betul dia sahaja...termasuklah ko..ko rasa ko sahaja yang betul...

    Tanpa nama oktober 15 11:46, pas bukan pasti baik..kalau baik terima sahajalah salam perpaduan dari umno tanpa syarat..yang penuh dendam kesumat itu kenapa...pi rahhh...cakap baik..diri sendiri pun mencarut2....memandai buat fitnah...memang hamPAS...

    BalasPadam
  20. Baru hampa puak2 Umno rasa apa yang PAS dok rasa lama dah sebelum ni.....

    BalasPadam
  21. Apa yang puak2 HamPAS rasa moonflags?

    BalasPadam
  22. Ko Tak Payah nak Debat kat sini la..dh buta hati, ape yang Najib Buat sumenye btol, walau terang2 salah....
    Sifat Yahudi ni tidak mengakui perkara yang benar
    Sifat Nasrani (kristian) suka mengubah apa yang benar...
    kaji dlu al-fathihah sblm sentuh syurga neraka
    NAMA pn Tanpa Nama...pengecut..
    Oh ya, Kain Rentang UNDI PAS MASUK SYURGA tu..
    Kerja org UMNO... Umno mmg busuk hati - Aku X-UMNOOO way...

    BalasPadam
  23. UMNOO way...mmg pengecut... mcm ko la...Tanpa Nama... harap batu je besar

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!