Khamis, 23 September 2010

Cerita adik abang di sebalik RM 4 billion yang wajib dibaca!

Gambar cute kasih sayang adik abang di atas hanyalah sekadar hiasan.

Penceritaan adik abang di bawah ini berlaku di sebuah negeri di Malaysia.


Sebelum 19 September 2010:
Abang: Dik, hang tolong sikit boleh tak?

Adik: Awatnya?

Abang: Ni ada syarikat ni nak bagi kat parti kita 4 billion ni!


Adik: Hang biaq betui bang? Jangan dok menipu. Kita kan parti Islam.

Abang: Sebab kita parti Islam la aku tak menipu hang. Aku ada bagi projek dalam 300 bilion kat depa. Sebab tu depa nak bagi sumbangan kat kita.


Adik: Bukan tu rasuah ka?

Abang: Dak aiihhh! Tu bukan rasuah. Kita tak mintak pun. Dah depa nak bagi kita ambik saja la. Boleh kita buat apa yang patut. Election pun dah tak lama lagi.


Adik: Kalau camtu kaya la kita. Hang nak aku tolong apa? La ni jugak aku buat.

Abang: Sabaq la. Bukan la ni. 19hb September nanti, syarikat tu ada nak buat majlis sikit. Lepaih tu depa nak serah mock-cheque 4 billion tu. Hang tolong pi ambik boleh?


Adik: Awatnya hang tak pi ambik sendiri. Hang kan paling besaq dalam parti ni? Tak pun suruh la anak buah hang yang ada jawatan lain pi.

Abang: Hang gila apa? Kita cover la sikit. Dah aku bagi projek kat depa takkan aku pulak nak pi ambik.


Adik: Ikut hang la.

Abang: Satu lagi, aku dah pesan kat depa suruh tulih mock-cheque tu atas nama yang sesuai. Hang jangan lupa check no....


Adik: Ok. Tapi nanti jangan buat-buat lupa pulak?

Abang: Lupa apa?


Adik: Dah aku pi ambik tu hang paham-paham sendiri la. Hehehhehe

Abang: Ala hang ni... Yang tu nanti kita kira la. Hang kan adik aku.


Adik: Ni yang aku sayang abang aku ni!


Pada 19 September 2010:
Adik: Eh! Awat hempa tulih nama parti kat mock-cheque tu?

Penderma: Dah abang hang yang kata soh bagi kat parti, kami letak nama parti la.

Adik: Macam tu ka?


Penderma: Hang jangan risau. Kami kata la masa sidang akhbar nanti syarikat bagi kat pentadbiran abang hang, bukan kat parti.

Adik: Pandai-pandai. Hang memang pandai.


Penderma: Tengok la sapa idola kami, abang hang jugak hehehehe

Adik: Heheheh Apa pun terima kasih la ataih sumbangan ni! Insyaallah, pahala besaq tu.


Penderma: Sama-sama. Harap tu lepas ni suruh la abang hang lulus apa yang patut lagi kat syarikat kami.

Adik: Tu hang jangan la risau. Kami paham aiiihh...


Penderma: Awatnya dia tak mai ambik sendiri mock-cheque ni?

Adik: Ish... cover la sikit....


Penderma: Hehehhe... saja ja tanya.... Jom la dok depan tempat abang hang tu. Kami dah siap cantik-cantik. Dah dia tak mai, hang la duduk.

Adik: Nak buat macam mana, sibuk la katakan. Jom, tangan pun dah rasa gatai ni.


Penderma: Heheheheh


Selepas 19 September 2010:
Abang: Hang ni awatnya bodo sangat!

Adik: Awat?

Abang: Hang tau dak gambaq hang dok tengah terima mock-cheque tu keluaq semua paper?


Adik: Abih tu apa masalahnya? Publisiti kat parti kita apa?

Abang: Publisiti kepala otak hang. Dah la nama penerima pun pi tulih sah-sah nama parti kita. Kantoi la macam ni. Awat hang tak check dulu? Kan aku dah pesan awai-awai.


Adik: Aku dah check dah. Bila aku tanya penderma tu dia kata dia janji dengan hang nak bagi kat parti kita. Sebab tu dia tulih nama parti.

Abang: Ala bodonya. Memang la aku suruh bagi kat parti kita, tapi jangan letak nama parti. Tulih la apa pun. Nama jawatan aku ka, nama pejabat aku ka, nama bahagian kewangan ka. Baru orang tak tanya.


Adik: Abih tu kita nak buat apa?

Abang: Buat apa? Jangan mengaku la kita dah terima. Nak buat macam mana lagi. Buat tak tau saja la.


Adik: Rugi la macam tu. Kalau orang tanya aku nak jawab apa?

Abang: Hang jawab la hang pi majlis tu secara peribadi. Bila masa depa nak serah mock-cheque tu hang kata takda sapa pun wakil dari pentadbiran aku yang pi. Hang pun naik la jadi wakil saja. Ataih kapasiti peribadi sebab tak mau bagi malu penderma tu.


Adik: Boleh ka lagu tu? Kita kan parti Islam, tak baik menipu.

Abang: Yang ni bukan menipu, kita nak jaga nama parti kita. Sebab tu hang kena cakap macam tu. Parti kita ada nama Islam. Kalau kita kantoi, Islam lagi malu. Mana lagi teruk? Hang nak seluruh parti berdosa ka atau kita menipu sunat untuk jaga nama semua. Hang mau aku keluar fatwa?


Adik: Takpa-takpa, aku ikut apa hang cakap. Hang kan abang aku.

Abang: Ok. Hang jangan dok cerita kat sapa-sapa pulak. Kalu tidak aku doa hang pecah perut.
Adik ka, sapa ka aku bukan kira.

Adik: Ala hang ni, aku tau la. Dengan aku pun nak doa macam tu. Apa la...



Begitulah kisah adik abang yang jarang-jarang kita baca di mana-mana pun. Kalau ada sesiapa nak buat drama, jangan lupa kontek penulis ya. Cerita ni masih panas lagi. Hehehhe!

23 ulasan:

  1. apa lagi. buat suruhanjaya diraja, pas kena buat laporan polis, pdrm kena siasat secepat kes sosila, sprm kena siasat tak pun but demo jalanan atau pun baring atas jalanraya tapi kali ni beralaskan 4 billion. Pas cilako,cilako!!!!!!

    BalasPadam
  2. Aik? 'Parti' yang terlibat bukan dari Kelantan ke? Nape cakap bahasa Utara?

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama 13:48,

    aku rasa blogger ni perli pas tu. kan puak-puak tu selalu tuduh orang lain walau dah sah-sah derang salah. ni mesti blogger saja letak bahasa utara kononnya bukan nik ajis adik beradik punya cerita. padahal, semua tahu ini kisah keluarga mereka. kah kah kah

    BalasPadam
  4. aku nak pinjam jap nak bagi lawak kat blog pacacai Pas...mesti meroyan sakan mereka ngutuk...

    BalasPadam
  5. steady la bro..aku buat, xpe, ko buat, dosa..baik takyah selokah tinggi2 kalau prinsip hidup macam tu...pakatan is ngok

    BalasPadam
  6. 4 bilion macam 40 sen jah....hahahahaha
    Kuat loya puak2 depa nih......

    BalasPadam
  7. kui kui lawak pecah perut - > doa pecah perut sapa dia ngutk PAS, jago2

    BalasPadam
  8. umno mcm anak haram... tuih... nak tutup kes sosila... buat kes 4 bill plak... semua nak tarik perhatian konon... pastu nak org anti hindu... umno skrg otak mcm anjing!!!

    BalasPadam
  9. hahaha..baguih2..

    BalasPadam
  10. anjing tu suka jilat2. pas tu macam anjing la dok jilat dap dengan anwar. eee... yark!

    BalasPadam
  11. pejabat mb tidak pernah meluluskan projek I'da world (peminat mawi kot nii) kerana meragui kebolehan dan keikhlasan. boleh jd ini satu lg konspirasi berprofile tinggi utk menjatuhkan kerajaan islam pimpinan tn. guru. pada pandangan hamba sebagai rakyat kelantan. mustahil utk BN bertahta semula dikelantan kecuali dgn menggunakan berbagai tipu helah..

    BalasPadam
  12. Nik Aziz cakap Kedah..lawak toi la org yg wat benda nih.....!!!

    BalasPadam
  13. nanti bila Hindu ngan Cina pijak kepala org melayu..time tu lah orng UMNO ngan PAS nk bersatu...masa tu sumua dh terlambat..baru padan ngan muka kita sumua...laaa ampa dok kata mcm2...!!! ampa tunggu la satu hari nanti....!!

    BalasPadam
  14. UMNO kutip cukai arak ngan judi tu duit halal ke wei???beri bantuan,zakat,derma bkn guna duit ni ker????ni semua konspirasi nak jatuhkan TGNA...semoga Allah memberi pembalasan yg setimpal kepada orang yg menganiaya orang lain...amin...

    BalasPadam
  15. bodoh nye dialog yg kau reka!

    BalasPadam
  16. ermm.. SATU!!! MALAYSIA!!! bersembur air liur kuar. eii... haha.. kalau org gagap ucap ungkapan tuh.. perghh... dekat 2minit bru kuar.. hehe.. jgn marah... UMNO dah xde modal la nk kuar isu.. xde kije lain je diaorg ni.. pandai2 upah anta org. sian ida world.. xpasai2 kena ban kat kelate. tu la.. melayu... melayu jd kebangsaan. islam no 4 ke no 7.. lebih kurang la... hehe.. yg mana buat citer lawak atas tu tunggu la akhirat nanti.. takpa.. kat bumi ni slamat la.. suma ko betol.. akhirat seksok ko tgkla.. laju ke tak ko jalan kat titian silaturahim.. ish ish... fitnah2.. dosa fitnah samadg dosa membunuh.. bole kena saman... seksok mayat ko msti berat. susah nak angkat.. amin.. fitnah tak baik bang... biar politik je main fitnah2.. tu dosa diaorg tanggung.. tipu rakyat.. rakyat tgk n dgr je.. PAS UMNO sama je.. hehe.. TAKBIR!!!! @ HIDUP MELAYU!!! ? yg mana sejuk dengar?

    BalasPadam
  17. ceriter macam karangan budak sekolah rendah ajer... ni mesti datang dari penyokong parti cap keris tanpa sarung yang dah sedia maklum senang digula-gula sebab tak berapa cerdik dan masih lagi tak sedar sampai sekarang

    BalasPadam
  18. Rmi terasa siut...alooo jenayah tak kenal bangsa la bro ...apela ko nie...si peguam tu yang penjenayah bukan bangsa dia do jgn babitkan bangsa india plak.bangsa india tak salah mcm ner lah ko idup dlm masyarakat majmuk dengan pemikiran yang begini

    BalasPadam
  19. ni dia la....kalau penuli blog pun tak faham akan sesuatu proses pemberi dan penerima wang yang mcm dia tulis kat blog.....

    crita dia lagu ni....mai nak habak sikit.....
    perundangan mana2 investor dlm dunia...dah memang termaktub kat world bank ka...pbb ka....baca dan faham........
    apa sebab setiap negara dlm dunia nak bawak pelabur kedalam negara mereka....
    jawapan nya.....BUKAN RASUAH......
    setiap pelabur akan membayar 20 ke 30 % kepada negara yg menerima pelaburan....dari jumlah keseluruhan pelaburan...mengikut perjanjian....
    begitu jugak lah negeri2 dalam malaysia ni...

    jadi kelantan akan dapat pelaburan 300 lebih bilion....jadi kalau kita ambil 20% dari jumlah pelaburan tersebut....kelantan akan menerima 60 bilion dlm jangka masa projek tu siap keseluruhan. 4 bilion tu adalah sebagai advance daripada 60 bilion tu....
    kalaunegeri2 yg diperintah oleh BN ke...PAS ke...DAP ke pun akan dapat mcm tu gak....
    kalau malaysia dan setiap negeri2 tak mendapat apa2 keuntungan dari hasil pelaburan....kenapa perlu UNIT PERANCANG EKONOMI dan menteri2 sebok cari pelabur....sampai keluar negara.....???????
    isu nya disini pasal 4 bilion....dan surat kelulusan dari PERBADANAN MENTERI BESAR KELANTAN (PMBK)juge dikeluar kan pada tarikh 19/09/10.....takan kan tok guru tak tau menahu tentang surat kelulusan tersebut....cuba siasat siapakah yg duduk didalam PMBK...yg boleh buat kelulusan....?????bukan tok guru seorang....
    siapakah mereka????? sudah kah anda siasat....?????

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!