Rabu, 20 Oktober 2010

Cikgu bangang sokong pembangkang ada hati nak menang rumah hadiah kerajaan Melaka. Puak tak tahu bersyukur!


Sumber Asal: Waadat – Demang Lebar Daun

“Wah, boleh kirim ke?” suatu suara kedengaran bertanya.

“Mana tau kalau ada rezeki..!” jawab yang lain.

Demang memerhatikan sahaja seorang ustazah mengutip keratan kertas daripada beberapa orang guru.

“Eh, yang tak setuju Melaka maju pun teringin jugak?” satu suara lain menyampuk.

Ustaz yang ditegur tersengih-sengih. “Tok Guru kata, bagi gula... kacau. Bagi kain... pakai.”

“Boleh ke main kirim je?” suara yang lain mencelah.

“Sebenarnya, cabutan bertuah tu untuk galakkan orang ramai hadir, bukannya galakkan kutipan kertas cabutan bertuah.” sahut Demang.

“Ah, kalau tak buat cabutan bertuah, siapa yang nak pergi?” satu suara menyindir.

“Memanglah. Sebab kita bukan peduli sangat tentang negeri kita. Nak maju ke, nak mundur ke, atau dok setakat tu je...” Demang dah mula geram. Yang kita suka buat ialah jika kerajaan silap, kita kutuk dan gelakkan. Sumbangan kita? Untuk hadir sebagai tanda sokongan dan penghargaan kepada kerajaan sendiri pun tak mau. Dah la tu... kutuk pulak!

“Betul, betul, betul... kalau pasal bonus, bukan main lagi...” satu suara menyokong Demang.

“Itu tanggungjawab kerajaan.” Seorang guru bergaji RM3 ribu lebih menyampuk.

“Betul. Itu tanggung jawab kerajaan. Ertinya, itu menunjukkan kita mempunyai kerajaan yang bertanggung jawab. Jadi, nak apa lagi? Oh ya, bila Kelantan nak isytihar sebagai negara maju?” sindir Demang. Seperkara lagi, bonus bukan tanggungjawab kerajaan. Kita cuma berhak dapat gaji.

“Bonus tu bergantung samada kerajaan ada duit atau tidak. Ia berkait rapat juga dengan status negara maju, membangun, atau miskin. Kalau negara miskin, jangan harap kita boleh dapat bonus.” Demang menambah.

Situasi di atas berlaku di sebuah bilik guru. Entah berapa banyak lagi bilik guru yang menyaksikan situasi yang serupa di Melaka hari ini.

Hari ini, 20/10/2010 upacara perisytiharan Melaka sebagai negeri maju akan berlangsung pada pukul 2010 (8.10 malam). Maka secara uniknya ia akan berlaku pada:

Masa: 2010
Tarikh: 2010
Tahun: 2010

Sebagai galakan, kerajaan Melaka menyediakan hadiah menarik untuk hadirin yang bertuah. Antara hadiahnya ialah sebuah rumah.

Layakkah Melaka mencapai negeri maju hari ini?

Jemputlah datang ke Melaka dan rasakan sendiri.

Bagi Demang yang lahir di Kedah, membesar di Pahang, ibu bapa kini di Selangor, pernah tinggal di Pulau Pinang selama empat tahun dan kini menetap di Melaka sejak 1996, alhamdulillah. Terasa perbezaannya berada di negeri Hang Tuah ini.

Negeri ini memang negeri bertuah.


Nota Satulimatiga:
Sebab ada cikgu-cikgu bangang tak sedar diri makan gaji dengan kerajaan la yang menyebabkan lahir ramai anak muda yang kacau pemikiran tak tahu bersyukur. Kerja tak ikhlas. Letak la jawatan weh!

Tak malu ka kutuk-kutuk kerajaan tapi makan duit orang yang dikutuk. Kalau di swasta dah lama kena terajang. Betapa baiknya kerajaan BN, pekerja sendiri hina caci pun masih lagi diberi gaji. Gaji diberi bagi pulak anak bini makan tu!


Betul tanggung jawab kerajaan sediakan perkerjaan. Tapi lebih baik bagi kerja kepada orang yang tahu bersyukur. Ramai lagi orang yang sokong kerajaan boleh ganti tempat korang. Anjing pun tahu budi tuannya. Malu la sikit dengan anjing weh!


Maaf la ya, penulis memang anti penjawat awam yang sokong Pakatan Haram ni. Benih tak kenang budi. Tuih!

18 ulasan:

  1. dia org ni kalau dok zaman jepun dulu sure jd tali barut jepun punya ati busuk..

    BalasPadam
  2. setuju! puak tak kenang budi!

    BalasPadam
  3. benih yang baik, campak ke laut menjadi pulau. benih yang busuk, disiram, dibaja dan disuap pun takkan berterima kasih.

    ibarat melepaskan anjing tersepit!!!

    BalasPadam
  4. ape plak tangung jawab kerajaan bagi bonus...
    nak bagi ke x tu kerajaan punya pasal..
    duit tu pon bukan duit kaki tangan kerajaan..
    berapalah banyak puak2 tu yg bayar cukai..

    BalasPadam
  5. Memang tak kenang budi. kerja tau mintak bonos saje.

    BalasPadam
  6. Patutla banyak anak murid sekarang termasuk anak-anak cikgu kurang ajo, suka berzina, merempit, bengap...Cikgu dapat gaji pulun sampai tak cukup, cuti nak banyak tapi mulut tetap menyumpah kerajaan...tapi tak semua cikgu begitu cuma yg pro fuckatan jer.

    BalasPadam
  7. tulisan kamu ni sampah, tak membina langsung. kamu pandai menulis berkat ajaran guru, kamu pandai berblog ni berkat ajaran guru. soal gaji soal cuti tak perlu ungkit la. kalau pasal cikgu pemalas,tak reti buat kerja, makan gaji buta, jual pasar malam- kamu hentam la, saya terima. tapi segelintir drpd 400 000 insan bergelar guru sebegitu

    BalasPadam
  8. cikgu ramai dr kelantan ..cubA tgk mesti ramai cikgu kelantan yg bergurukan nik aziz..very serious

    BalasPadam
  9. KALAU ADA PELUANG,RAJIN RAJINLAH JENGUK KE DALAM RUMAH KAKITANGAN KERAJAAN YANG DATANGNYA DARI PANTAI T**** ,,,, APA AGAKNYA YANG AKAN ANDA LIHAT? GUESS WHAT ?????

    LATIF LOYA

    BalasPadam
  10. 18:03 tu cikgu ke, hangin semacam jer.

    nie kan kesah guru2 nakal dan Melaka Maju 2010.

    BalasPadam
  11. blog sdr telah lama saya link di http://suaramajlis.blogspot.com tq

    BalasPadam
  12. http://warisantamar.blogspot.com/2010/10/cuepacs-lebih-baik-belajar-bersyukur.html

    BalasPadam
  13. Saya guru dari Johor... Dimana2 pun sama, hampir setiap pejabat kerajaan akan ada penyokong pembangkang. Pada saya nak sokong siapa pun itu adalah hak mereka, TAPI jangan lah nak mengutuk atau menghina kerajaan terutama depan kami yg menyokong kepimpinan PM.. Di sekolah saya pun pernah berlaku situasi macam ni, bila x dpt bonus bising, marah2... dpt bonus pun diaorg mengutuk juga... apa yg kerajaan buat semua salah... semua tak betul.... sakit hati tgk diaorg ni, tapi sesekali dapat bagi sindiran maut kat diaorg ni BESTTTT....

    BalasPadam
  14. setuju dengan cikgu p.gudang. hak nak sokong tu ikut suka la siapa pun. tapi kalau sampai dah hina kutuk caci maki kerajaan bagi derang makan. itu sudah lebih!

    BalasPadam
  15. cikgu ramai dari kelantan... he he memang terbukti rakyat kelantan ni bijak bijak.. ko tu sapa..sedar diri ler sikit..hanya mencaci tahap gaban je yg tahu..ko ni bodoh makan tahi ..

    BalasPadam
  16. hehe...klu umno-bn caci maki,fitnah tanpe bukti BOLEH la plak....hahaha...lucu laaa

    BalasPadam
  17. melaka mmg dah maju tu pasal puak juak jeles tahap gaban sengal.. dengki tak sudah2 khianat manusia apakah mangkuk ayun ini dijadikan... maki hamun tapi nak habuan pulak.. tuih.. tepat kat muka puak pr...

    BalasPadam
  18. nampaknya sapa yg menulis mencaci hamun guru mcm maki hamun mak bapak sendiri jgk la..kena ingat sama .....ambillah sikap husnulzan dan berlapang dada....yg salah kita perbaiki...yg baik kita teruskan...

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!