Selasa, 10 Ogos 2010

Laman web kerajaan yang dibangunkan SKALI sedang menghadapi masalah sekarang!

Setelah mengulas kemurkaan baginda Sultan Johor terhadap PKR yang biadap dan kurang ajar (sini), penulis cuba untuk mengakses laman web Unit Perancang Ekonomi (EPU) sejak pagi tadi untuk mendapatkan satu maklumat. Malangnya, laman web berkenaan gagal untuk diakses sehingga sekarang. Penulis lantas menghubungi rakan yang bertugas di EPU dan dimaklumkan laman web mereka sedang menghadapi masalah.

Penulis dimaklumkan oleh rakan berkenaan laman web EPU dibangunkan oleh sebuah syarikat ICT yang dikenali sebagai SKALI. Di kalangan pengamal industri ICT di negara ini SKALI tidak lagi perlu diperkenalkan kerana mereka merupakan satu nama besar yang mendapat banyak projek dari kerajaan. Ia juga merupakan syarikat yang dibangunkan atas jaringan politik.

Rakan penulis turut memaklumkan bukan saja laman web EPU yang bermasalah untuk diakses, malah laman web kerajaan lain yang turut dibangunkan oleh SKALI seperti Kementerian Pertanian dan Kementerian Kemajuan Luar Bandar turut menghadapi masalah berkenaan. Penulis menyemaknya, dan ternyata ia benar.

Rungutan mengenai prestasi SKALI ini bukan kali pertama penulis dengar dari rakan yang bekerja di sektor awam. Sebelum ini seorang rakan penulis yang bertugas di sebuah Kementerian pernah menceritakan bagaimana SKALI gagal untuk memenuhi keperluan mereka bagi pembangunan sebuah portal di agensinya.

Kononnya ketika proses mengemukakan tawaran untuk pembinaan portal berkenaan pihak SKALI faham 120% mengenai apa yang dimahukan oleh agensi berkenaan tetapi malangnya apabila tiba ke tahap pembangunan, sehingga sekarang portal berkenaan masih lagi gagal untuk mencapai tahap yang sepatutnya. Pekerja yang mengendalikan portal berkenaan juga sudah berapa puluh kali bertukar. Bayaran yang diberikan bukan sedikit, besar nilainya.

Turut dimaklumkan kepada penulis, pihak atasan SKALI juga berkemungkinan mempunyai hubungan yang rapat dengan pihak EPU ataupun mungkin juga MAMPU. Sebab itu adakalanya EPU sendiri “memaksa” ataupun dengan kata lain menurunkan “wahyu” kepada kementerian atau agensi terpilih untuk dilaksanakan projek perintis oleh SKALI. Mahu tidak mahu, kementerian/agensi berkenaan perlu untuk mengikutinya dan membayar kepada SKALI walaupun benda yang disediakan tidak langsung memenuhi keperluan pengguna.

Bagi penulis, Ketua Setiausaha Negara perlu untuk menyiasat perkara ini. Semak sekiranya ada pihak di EPU atau MAMPU yang menjalinkan “hubungan akrab” dengan SKALI. Jangan dibiarkan “hubungan akrab” ini menjadi punca yang menyebabkan rakyat marahkan kepada BN.

KSN kena ingat, jika syarikat yang tidak berkelayakan dan hanya hidup dengan mempunyai hubungan politik memperoleh projek, maka hasil yang diterima pasti mengecewakan. Mereka hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

Penulis dedahkan perkara ini bukan untuk memburukkan kerajaan, tetapi sekadar ingin melihat kerjasama kerajaan – swasta yang lebih bermakna. Jika ini berlaku, pasti KSN dapat tidur lena kerana rakyat gembira menerima perkhidmatan yang amat bermakna.

60 ulasan:

  1. www.epu.gov.my = ok

    www.moa.gov.my = ok

    www.rurallink.gov.my = ok

    Mungkin saudara silap taip URL kot?

    BalasPadam
  2. hehe manusia kalo x berhati busuk tu bukan manusia la name ek kan...sumber khabar angin ni xleh percaya 200% sume nak naik kan rating visitor je :)

    BalasPadam
  3. kepada pembaca dan jugak kpd yg mengomen....cerita ini benar 100%. Kes terbaru Slasa lepas..bersamaan 10 ogos...keseluruhan laman web yg under Skali...padam...kalau tak percaya tanye agensi2 dan PBT yg tlibat.

    sy ni dulu bekerja ngan Skali...tau napa jd begini? sbb Skali tak byr gaji kat staff la...sapa nak buat keje kalau gj tak byr dol...ingat kitorang ni takde komitmen ke? duit gomen masuk takde kena potong...tp gj staff tak dibayar ...ape kes?

    subkon pon tak dibayar....kalau byr pon...harga kancil tp nak mercedes cmano? gomen bising...tp tu la hakikat dia....gomen byr 20ribu sbulan utk 1 website tau! projek rega 260 juta...utk 6 tahun...mana pegi duit tu? gj tak byr...

    so sapa2 yg tak percaya tu...bole la pegi cari keje ngan Skali...pastu tgk la ngan kpala mata nkorang sdiri....jgn nak main bela...

    BalasPadam
  4. blh x tolong bagi kenyataan dlm bentuk alibi... kalau camni semua org leh kutuk2... toko tambah, pandai pulak Tanpa Nama nie tahu ttg projek and amount.

    I nie bkn nk backup Skali tuh... tp kita kena bercakap berlandaskan bukti kukuh.

    Malas le nk komen lebih2... aku tgh pose skrg nie...termasuk lah kome sekalian...

    BalasPadam
  5. Ini kan website whistle blower. Memag tidak ramai yang berani memberikan nama yang betul. Apa pun, bangkai gajah tidak boleh disembunyikan dengan nyiru.

    Jangan terus berkata tidak, dan jangan pula berkata betul hanya dengan satu artikel. Elok diselidik, projek berharga 259 juta ini adalah satu projek mega.

    Memang ada kebenararan apa yang ditulis, silalah bertanya dengan pekerja SKALI sekarang, bekas pekerja SKALI dan juga subcon SKALI dan bekas subcon SKALI, jangan lupa agensi yang disebut dalah artikel ini juga.

    Saya sendiri terlibat dalam projek ini, dan saya berpendapat, sungguh elok sekiranya pihak berwajib melihat perkara ini dengan teliti.

    Semoga perkara ini tidak menjadi lagi satu projek mega kerajaan yang mendahulukan rakyat, dan mengutamakan pencapaian tetapi tinggal slogan sahaja. Apakah ianya akan di bawa ke parlimen atau ke medan politik? Allahuallam.

    BalasPadam
  6. Mozas mengucapkan terima kasih di atas pandangan semua. Sememangnya website yang dimaksudkan down pada waktu Mozas posting tulisan ini iaitu 10 Ogos 2010. Ia bermasalah sejak pagi hari berkenaan dan rakan di EPU memaklumkan ia telah pulih pada kira-kira jam 6.00 petang hari yang sama.

    Insyaallah Mozas ada satu lagi cerita mengenai SKALI. Akan diposting sedikit masa lagi. kali ini akan disertakan printscrint :)

    BalasPadam
  7. sy pun bekas pekerja skali gak. walau kecewa, mengharap gak skali leh berubah. Kalau usaha diiktiraf, gaji naik & x selalu lambat leh je terus keje gile2 ngan mereka.

    kutuk2 gak. tp situ gak tempat sy pernah cari rezeki. milik orang Islam plak tu. kawan2 pun ramai lagi kat situ.

    hope, skali berubah menjadi lebih baik. klu leh, kita perbaiki. jgn dijatuhkan

    BalasPadam
  8. tanpa nama :

    mana tau kau pun tak kerja sungguh2... sebab tu kau tak dpt gaji... hehehe

    kalau mereka takda pekerja kutuk dr belakang mesti mereka pun boleh naik... aku tengok website2 yg mereka buat semuanya ok... bg la peluang, rezeki mereka jgn la kita nak dengki... selidik dulu sebelum membesar2kan apa2 hal.

    mana tau.... mungkin mereka tak dpt bayaran on time yg buatkan mereka lambatkan gaji...


    kalau betul lah kau nak mereka berubah, jgn la kutuk dr belakang bro... mana dia nak bangun bro.. lagi teruk la dia... fikir2 kan la...

    for me as a IT person can say it is normal server down for 1 day... but they manage to up again, itu kau kena puji bro... even out streamy / P1 always selalu down / slow... takde pun yg nak komen2 mcm nie.... Skali also service provider...

    kadang tiang2 elektrik pun takda lampu, kenape tak komen pasal kontrator yg dpt project tu....

    yg buat jalan raya pun kadang out takde pun yg komen...

    aku rasa kita nie senang je nak cari kesilapan org... tp tak pernah pulak tengok kebaikan dia... atau tlg betulkan

    bro, jangan kata kau tak dpt gaji dr Skali... mesti diorg dah selesaikan gaji kau sebelum keluar... takkan kau pun tinggalkan skali tanpa duit ... baiknya kau hehehe


    kau bayangkan la... masa2 kau tak kerja sungguh2 time mereka tak bayar gaji... kau rasa halal ke rezeki yg kau dpt... boleh ke kau bagi balik masa2 yg kau rugikan dulu... dia org bayar utk tu bro...

    and bro yg tulis blog nie :

    bagus jugak kwn kau tu cepat jugak dia komen bila server down mcm superman... ada tak dia bgtau bila server tu dah on balik.... mesti takdakkan hehehe


    bro aku pun develop website jugak dgn satu client pun aku rasa dah teruk bayangkan la Skali, aku rasa lagi banyak komen2 yg mereka terima dan mungkin mereka tak dapat siapkan on time...

    lot of things might happen... who knows...

    bukan Skali je yg tak bayar gaji on time... banyak lagi syarikat yg sama mcm mereka... mungkin kau tak nampak, yg kau nampak hanya Skali sebab mereka dpt project besar dr gov.

    aku rasa lebih baik kau tulis sesuatu yg baik tentang Skali, boleh jugak mereka teruskan perjuangan.... bulan2 Ramadhan nie lebih baik buat kebaikkan... bantu org yg lemah...

    dan bg staff Skali: kalau la terbaca blog nie... kalau betul la ape yg TANPA NAMA cakap aku tabik korang masih jugak bertahan utk teruskan bersama Skali... aku percaya tanpa satu perkerja syarikat tu takkan berjaya....

    jgn pulak korang pun sama, dpt rezeki dari sana tapi nak pulah kutuk dr belakang...

    lepas baca nie mesti korang ingat aku nie support Skali... im just a positive thinker...

    BalasPadam
  9. Saja nak menjawab sedikit soalan Positive Thinker, aku pun dari IT jugak.

    Kes gaji ni memang sensitip, pekerja berhak dapat gaji bulan selepas minggu ke 5 bekerja. Gomen bayar lewat atau tidak, itu bukan masalah pekerja. Sahlah kau tak pernah bekerja sendiri. Pernah tanya tak, berapa bulan SKALI lewat bayar? dan berapa bulan sub con tak dapat payment?

    Soal bayaran, aku boleh gerenti, gomen dah tak bayar lewat dah sekarang ni. Melainkan ada perkara yang tak deliver seperti dalam kontrak. Rata-rata kerajaan dah banyak improve dalam kes pembayaran.

    Berkenaan Server down satu hari, sapa kata biasa untuk server down satu hari. Takkanlah projek mega sebesar ini tak ada DRC. Kalau hosting bayar RM250 setaun boleh la. Kalau down, sejam dua masih boleh meyokong. Adakah pasti Positive Thinker perkara ini berlaku sekali, atau sudah banyak kali? Kalau sekali, mana ada orang nak bising. Cuba tanya adakah syarikat ini mempunya DRC, atau Main Data Center kaput, dan DRC jugak kaput dalam waktu yang sama.

    Tentang payah nak develop website, confirm la lu memang tak pandai Positive Thinker, ini portal kerajaan, bukannya website. Kalau tak pakar, jangan bermain api. Alang-alang kata payah, cubalah tanya, adakah portal goverment ini menggunakan Enteprise Edition, ataupun cap ayam (FOC-Community Version).

    Selamat Berpuasa, Wassalam.

    BalasPadam
  10. Tanpa nama: senang cerita la bro aku rasa inilah satu-satunya syarikat bumiputra yg sedang cuba bersaing dgn syarikat2 non bumi... banyak lagi syarikat2 non bumi buat duit dgn cara mereka dan kita tak bising...mereka pun dpt jugak project kerajaan adalah cara nya tuk dptkan... mereka dpt buat duit sebab sepakat dlm perniagaan... tp kita melayu sentiasa tak puas hati kalau seorg lagi tu naik...

    memang la hal gaji tu bukan masalah pekerja.. aku rasa Skali pun tak paksa kau stay sana... aku tengok mereka tlg org2 melayu.... setahu aku semua pekerja dia melayu betul ke....? aku rasa pekerja2 dia semua takkan tahan kalau kerja di syarikat non bumi...

    sebab aku nie kerja di syarikat milik Chinese, di kelilingi majoriti Chinese, memang gaji cantik tp kena tengok cara dia layan kita dan perah kita habis2an... tp aku suka cara mereka berkerja ... sentiasa sepakat walau apa pun, dia takkan lepaskan bangsa dia.. dan mereka nie takkan kutuk dr belakang...cepat.. they will still say we are ok... walau pun tak ok...
    and another info aku dpt mereka nie develop Young Malay Entrepreneur. Bagus la tu.

    kalau dah tahu syarikat tu ada masalah tak payah la kau tunggu lama2... bela la dlm sebulan je... sebab aku pun faham tanpa pendapatan susah nak hidup... aku rasa kau bertahan kat sana pun sebab flexible, kalau syarikat lain kau kena on-time bro... tak boleh lepak kat cafe...

    aku rasa tak perlu nak tanya apa system yg Skali guna.. janji mereka cuba bertahan... mana ada syarikat bumiputra yg bertahan dlm dunia IT, contoh ada ke kedai computer melayu kat Lau Yat.. kalau ade pun kau pasti boleh kira :)chinese pun hidup dgn jual barang2 cap ayam bro. Kenape kita tak boleh. Alhamdulillah kau lebih arif dari aku dlm dunia IT, kita perlukan org2 mcm kau. Tp bro aku rasa kau sepatutnya nasihatkan Skali utk system ape yg sepatutnya digunakan time kau kat sana lagi.

    Bagusla kalau kerajaan dah start bayar on time... ini akn membantu syarikat2 bumi utk berjaya...dan Skali pun takkan ada masalah.

    InsyaAllah. Mudah2an Skali dan syarikat2 bumi lain pun berjaya.

    same to you bro Selamat Berpuasa.

    BalasPadam
  11. hmm... xtau nak camana.. bukan senang nak handle projek besar. lagi besar sesuatu projek.. lagi banyak masalah... tapi skali dh jalankan tugas dengan baik... mungkin ada sesetengah orang cuma pandai bising pasal gaji je... tapi xpenah pulak nk buat keje sungguh2... betul, gaji tu motivation, tapi bukan ke hasil keje tu yang kita nak tunjuk kat client... bukan ke dari benda2 tu payment dikira, ditolak, dicampur....

    BalasPadam
  12. Salam.

    Saya yang berani cakap Skali dah jalankan kerja dengan baik untuk projek ini? Apa yang baik, cuba listkan. dan jangan lupa listkan masalahnya sekali, atau dua tiga kali.

    Sapa pulak nak nak bekerja dan terima gaji sebagai motivasi kalau bukan dari pengurusan Skali sendiri. Kalau memang betul ada yang macam tu, jom lah keje dengan aku.

    Kata rasulullah s.a.w. bayar upah sebelum peluh kering, bukannya lepas berbulan-bulan baru nak bayar.

    Cerita pasal projek besar, bukannya Skali saja company melayu, coba tengok Heitech Padu, elok aje, tak pulak dengak staffnya tak dapat gaji.

    Rasanya bukan aku sahaja tak suka syarikat melayu gunakan nama bumiputra tapi tak pandai urus projek, rasanya semua rakyat Malaysia tak suka sapa pun yang gunakan duit rakyat tapi tak pandai urus. Ini ibarat harapkan pagar, pagar makan padi.

    BalasPadam
  13. Pasal management tu ye.. tapi budak2 yang buat website tu... dah cukup apa.. belajar susah dan senang... memang la aku rasa sakit xdapat gaji... aku pun merungut, bising.. tapi luahkan pada tempat yang betul, discuss dengan bos... Alhamdullillah, ada perubahan... mungkin lambat... setelkan dulu masalah yang ada... mungkin hutang... xyah nk tunggu lagi next payment.. setelkan sekarang... biar takde duit.. janji x hutang... kl kita sabar.. InsyaAllah.... adala balasannya...

    BalasPadam
  14. Orang yang bersungguh-sungguh pun leh hilang semangat dan kesabaran tanpa gaji. Sape x tertekan bila sebulan hingga 2 bulan xpat gaji & perlu berhutang utk hidup. Klu bapak aku cop duit lain cerita la.

    BalasPadam
  15. kl orang yang memang keje satu ape pun x buat... duk bising je wat pe... kesian la orang yang keje bersungguh2 tu

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum,

    Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah sekeliannya kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, semoga kita semua termasuk di dalam golongan yang sejahtera di dunia dan akhirat nanti.

    Nabi SAW bersabda : “Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu, dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang-senang atas tubuh,ialah diam dan baik perangai.”
    (Riwayat Ibnu Abiddunya dari Shafwan bin Salim).

    Jika tidak dapat berkata-kata yang baik lebih baik mendiamkan diri. Berkata baik itu hendaklah kepada semua orang .Ketika Nabi SAW disarankan agar mengutuk orang-orang musyrik,baginda menjawab : “Aku tidak diutuskan untuk (melemparkan) kutukan,tetapi sesungguhnya aku diutuskan sebagai (pembawa) rahmat.”
    Riwayat Bukhari dan Muslim)

    Apabila seseorang kamu berpuasa maka janganlah ia bercakap yang cela, bertempik dan sekalipun dimaki oleh seseorang atau diperanginya maka hendaklah berkata: "Sesungguhnya aku berpuasa"

    Dan adalah benar hadis mengatakan : “Bayarlah upah pekerja kamu sebelum kering peluh mereka” H.R Ibnu Majah.

    Hal-hal duit ni memang sensitif, tapi sebelum mengata apa adalah lebih baik cerminkan diri sendiri dahulu, sebelum terlalu yakin memekik-mekik dan mengata akan itu dan ini. Sesungguhnya akan setiap perkara, Allah lah yang lebih mengetahuinya.

    Tidak kira di SKALI atau dimana-mana, adanya hamba-hamba Allah yang bekerja bersungguh-sungguh untuk mendapatkan rezeki yang dikurniakan oleh Allah, ada diantara mereka yang ikhlas dan jujur menjalankan tanggungjawab kerja mereka, dan ada juga dikalangan mereka yang sebaliknya, tidak bersungguh-sungguh, tidak jujur, mengambil kesempatan dan sebagainya.

    Dan juga dimana-mana manusia melakukan kesilapan, daripada kesilapan itulah diambil ikhtibar untuk membawa peningkatan dan perubahan. Wallahu'alam.

    BalasPadam
  17. apa nama berkata: walaikumsalam, u r right bro...

    BalasPadam
  18. Salam.

    Apa yang di tulis adalah benar untuk orang tak tahu dan tidak mahu tahu.

    Memang benar bulan puasa untuk berpuasa dan beribadat. Apa pun jangan lupa, banyak perang berlaku di bulan Puasa, dan banyak perang berlaku sebaik masuk Syawal. Maknanya, bulan puasa ini bukan untuk duduk diam di rumah sahaja.

    Mereka yang bersuara pastinya ada yang diketahui dan ingin dikhabarkan, dan tiada tempat lain untuk bersuara. Berdiam diri bila berlaku ketidakadilan adalah hanya untuk orang yang lemah imannya.

    BalasPadam
  19. ada berapa "tanpa nama" kat sini? aku dah confuse dah. berani tulis nama la. nama samaran pun jadila. sedap sikit aku nak baca

    BalasPadam
  20. zzzzzzzzZzzzzZZZZZZZZZzzzZzzzz..

    BalasPadam
  21. assalamulaikum,
    ramai juga staff n x-Staff SKALI comment kat sni yer ...
    rasenya ni isu dalam, so tak perlu lah nak heboh kat luar atau kat snu, baik discuss or heboh kat bos, CEO SKALI, baru dia tahu masalah yg dihadapi, setakat bising2 kat sni, bukan Founder dia tahu pun luahan rase tu ...
    dari cite kat atas tu mmg kesian lah kepada staff yg tak trima gaji tapi bukan nak ckp SKALI je boleh paymnet lambat, byk lagi vendor lain yg buat keje utk gomen nie lmbt trima paymnet, gomen skrg pun takder duit, elaun staff gomen sdri pun lmbt masuk ...

    BalasPadam
  22. Setuju dengan "Mahu Tahu"

    X guna simpan. Klau benar, kena luahkan walaupun pahit. Baru la ada tindakan

    BalasPadam
  23. Salam,

    Kat sini i nk betulkan sedikit artikel penulis. Untuk pengetahuan penulis, memang betul laman web yang penulis cakap tu "out of service" tapi untuk 1 hari sahaja. Yang mengejutkan tu bukannya web tu je yang down tapi KESELURUHAN LAMAN WEB YANG SKALI BUAT TERMASUK LAMAN WEB MAMPU sendiri pun "out of service" hari tu (dah lupa hari ape tapi dalam masa 2 minggu ni). Puncanya, entahlah. Kot2 kene sabotaj ke ape entah la.

    BalasPadam
  24. aku dulu kerja kat skali. banyak bos kat skali taik je lebih. kerah budak-budak underpaid yang diaorang tipu kononnya nak develop jadi usahawan bumiputra. padahal budak-budak tak dapat gaji, bos beli bentley.

    sekarang aku keje ngan cina. lagi best. sampai india dia hantar aku bekerja. company sederhana yang tak payah nak ada bangunan sampai 5 tingkat pun.

    BalasPadam
  25. Abdul Jailani terima kasih for the info, pergh beli Bently rupanya. Inilah contoh paling bagus, dapat projek terus beli kereta dan rumah besar, jika benar kata Abdul ni.

    Subcon liat nak bayar, staff entah kena berutang dengan Along mana bila duit gaji payah nak masuk. Sapa entah cakap gaji ni sebagai motivation. Kalau dapat Bently memang la gaji motivation....betul tak? Payah sangat boleh di gadai.

    Kita tak perlu lagi kompeni macam ni, kalau gomen buat tak tau, alamat confirm kita tukar kerajaan coming election. Jangan lupa, kes ni memang pembangkang amat suka, silap2 boleh jadi kes PKFZ baru kalau tak kena gaya.

    Pasal website down tu, kira kes kecil, betul lagi kes file hilang dan sebagainya. Banyak lagi yang tak kena, tetapi di tutup untuk menjaga nama baik pihak kerajaan. Website down pun bukan sekali, cobalah tanya betul2 dengan agensi.

    Memang banyak benda yang tak kena perlu dibongkar, supaya duit rakyat tidak di habiskan untuk sesetengah golongan sahaja. Betulkah rakyat di dahulukan? bila gaji staff susah nak dapat, berbelas subcon yang 100 percent melayu pulak dibebankan dengan free credit kepada Skali. Terbaru ada sumber memberitahu, subcon masih belum dalam duit untuk 2nd quarter, walaupun EPU dah bayar sampai June 2010.

    Sapa kata kerajaan tak bayar on time?

    BalasPadam
  26. typo untuk last para. dalam =dapat

    BalasPadam
  27. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0419&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm

    ada manusia pandai ambil peluang, ada yg hanya pandai mencaci celah orang lain dan harap kan bulan jatuh keriba.....

    BalasPadam
  28. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0419&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm

    bacalah sendiri, sebelum komen. ada jugak yang berjaya. takde complaint pun...

    Tanpa Nama 18/08/10 22.52: thanks for the link..

    BalasPadam
  29. Komplen kat belakang mana korang tahu. Hasilkan usahawan la sangat. Kemahiran lam IT camne?

    BalasPadam
  30. saudara (atau saudari) Positive Thinker....
    bagus btol la hang ni. hang ade keje ke tak? kalau blom keje...Skali mmg memerlukan tenaga kerja mcm hang...yg sanggup bekerja tanpa gj gaji....dan gaji jd motivasi....pergghhh mmg sah Skali takan tolak hang!

    tp kalau hang ade company sdiri...ape kata hang apply jd 'partner' Skali...Skali tak panggi 'sub-con' tau....ape kelas istilah 'subcon'....mcm di perhanjingkan plak kan???.....ni pon Skali sure suke gile kalau hang bole support dia financially and morally....mmg depa suker....aku gerenti hang bole di terima trus....

    pastu kan...bile dah masuk....nt hang habaq la kat blog ni....ape prasaan hang ye? berubah ke tidak...dr positive jd negative plak ke...

    selamat berpuasa....

    BalasPadam
  31. mahu perubahan: bagus jugak kalau Skali nak ambik aku, mana tahu aku dpt bantu mereka. anything can be happen in 1 second. Yakin pada Allah. Semuanya akan menjadi.

    tak berguna kalau gunakan ID "mahu perubahan" sedangkan kita tidak cuba utk mengubahnya.

    satu je yg aku tak boleh terima, gaji menjadi alasan utk kita tak berkerja and unmotivated. Buat la kerja sampingan, korang nie tak tahu cari rezeki la bro. Even mcm korang cakap Skali bayar lambat, korang dpt jugak at the end of the day. Dpt dlm amount yg terkumpul, guna la dgn cara betul. Ini tak habiskan dlm 1 hari... mcm mana nak sambung utk bulan2 yg tak dpt gaji...

    tengok cara bangsa lain, even lepas kerja dia buat jugak kerja sampingan.. kerja kat pasar mlm, kedai makan, jual cd dll, kita malu sebab dah ada degree mana boleh buat kerja biasa.

    kalau ada kemahiran diri sendiri, belajarla mcm mana utk menjualnya. Maybe we have the knowledge and make us to talk like this. (argue, complaint, etc)
    but imagine people without knowledge can survive much more better then us and with out complaints :)they works day and night. not only in 1 place. for sure they hv at least 2 job.

    no point of giving advice if our mind set have stop from getting good inputs.

    do you realize that Skali or other company like them will grow 1 day. you know why because they r learning from the mistake that they have done and you people are correcting them by pointing all the mistake. which is good. they will correct all the mistake. jgn time tu korang menyesal pulak hehehe

    good luck to you bro.

    BalasPadam
  32. Nak menjawab sikit apa cakap positive thinker kar sini.
    "satu je yg aku tak boleh terima, gaji menjadi alasan utk kita tak berkerja and unmotivated. Buat la kerja sampingan, korang nie tak tahu cari rezeki la bro. Even mcm korang cakap Skali bayar lambat, korang dpt jugak at the end of the day. Dpt dlm amount yg terkumpul, guna la dgn cara betul. Ini tak habiskan dlm 1 hari... mcm mana nak sambung utk bulan2 yg tak dpt gaji... "

    Kerja sampingan? apa kau ingat Skali bagi aku buat keje part time ke dengan Skali. Kalau aku keje part time okay dia dia nak bayar lewat. Kau apply lah kerja sampingan dengan Skali.Kau tanya dalam market, kalau ada 10 orang, yang dah pernah bekerja, berapa orang nak kerja macam yang kau cakap ni.

    Kau kasi kau punya email kat sini, aku nak forward ke pengurusan Skali.

    Hahahah..pengampu.

    Projek yang kecoh ni, direct nego, atas dasar nak tolong sub con melayu dan orang melayu. Apa yang jadi, sub con dan pekerja melayu ni lah yang kena himpit sampai nak mati. Kalau dah direct nego, kau ingat harga tender sama ke dengan open tender? Dah la gomen bayar on time. Kalau macam ni, banyak lagi kompeni melayu lain yang lagi bagus. Kasi terus sama sub con pun lagi baik, confirm gomen boleh dapat diskaun cikai2 pun 50 percent dari harga tender.

    Kerajaan tak perlu kompeni yang menggunakan nama melayu, tapi bila implement, menghancurkan orang melayu. Kasi can dengan sub con, sah2 projek ni akan berjalan semula dengan lancar. Ataupun kasi sama bebudak yang di katakan usahawan ni.

    Maklumat terbaru yang boleh dipercayai, bebudak yang dikatakan usahawan ni pun ada yang tak dapat gaji. Padahal duit bebudak ni, tak de kaitan pun dengan delivery projek ni. Mana pergi duit ni yek??

    BalasPadam
  33. - pemerhati yg dah kena bahang Skali -25 Ogos 2010 pada 4:18 PTG

    Wahai POSITIVE THINKER.....
    napa la aku dpt rasakan yg hang ni menulis secara membabi buta....just nak back up balik ayat2 yg lama yg hang tulis....bukan pon ade keikhlasan atau ke'transparensi'....

    aku nak tanya...so nko ni suke la wat keje takde gaji? bagus btol .... adik bradik nko pon gitu ke? mmg bagus btollll.......

    tp aku nak ckp....penulis2, partner2, pekerja Skali tak sebodoh hang la....diorang ni sume bekerja utk mencari nafkah...utk mengubah nasib mereka utk menjadi yg lebih baik dr smlm....tu la ajaran Islam.
    Islam mengajar kite soh usaha utk menjadi yg lebih baik dr hari ke hari....bukan utk menjadi mundur dr hari ke hari....

    kalau diorang keje ngan Skali...pastu ptg nye plak bekerja ngan org lain..jual burger ke...cd ke....hang pikir bodoh ke diorang tu...nak bg duit carian mlm ari utk support keje siang yg gaji tak masuk?

    kalau diorang keje siang lain...mlm lain tu...sbb dia nak ubah cara idup la..dr naik basikla..bole bli motor.

    positive thinker....bile nak bcakap tu...jgn la nak bodek....ckp mende btol la....
    tp aku pon tatau ape motif hang bile soh org lain cari keje lain utk support Skali....bodoh btol idea tu....
    spatut nye...hang bg idea soh diorang cari keje secondary utk upgrade lifestyle....dr ade motor...bli keta...dr duk umah flat...duk apartment.....

    BalasPadam
  34. kepada partner-partner Skali,
    saya ada berita yang tak berapa sedap didengar. saya secara tak sengaja terdengar perbualan pihak atasan saya.

    pembayaran tidak dapat dibuat seperti dijanjikan. walaupon Govt dah bayar 3 bulan tetapi Skali hanya nak bayar 2 bulan. 1 bulan yang dijanjikan untuk dibayar kemudian, kemungkinan besar tidak dapat dibuat sebab pengurusan Skali mahu pegang duit itu untuk kegunaan dalaman.

    saya mencadangkan semua partner Skali ajukan report anda kepada KSN.

    kami pekerja Skali akan melakukan perkara yang sama sekiranya gaji kami dibayar lambat untuk bulan ogos ini.

    BalasPadam
  35. Skali Lagi.. berkata: kamu nie bodoh betul lah... dah lah cari rezeki di sana masih nak kutuk dr belakang...kamu rasa rezeki yg kamu dpt tu halal ke? dah dpt gaji 24hb tak cukup lagi? Belajar la bersyukur, sy rasa Skali ada perubahan sekarang. Bagus la utk kita yg berkerja di sana.

    telinga kamu nie tak betul ke? lebih baik berubat...

    kalau Skali tutup kamu nak mkn ape? N***s? Fikir dulu sebelum bercakap.

    BalasPadam
  36. Dah kena 1Skali, tak mau lagi dah....cukup27 Ogos 2010 pada 2:17 PG

    1Skali,

    Mulut orang tak boleh nak tutup, betul kata Skali Lagi tu. Dari makluman kawan-kawan kat partner memang partner dapat 2 bulan aje, tapi 2 bulan tu untuk quarter yang lepas, Skali pulak dah dapat untuk (Quarter 2 2010) pun liat nak bayar walau sesen pun untuk partner. Memang nak lanyak partner melayu yang memang dah layu tunggu dapat duit.

    Memang Skali dah gaji, tapi apa pulak nak jadi dengan partner ni, posa sampai dapat quarter 3 ke?

    1Skali, kau memang hipokrit, confirm la kerajaan akan bertukar kalau kau suka dengan cara Skali ni. Memang ada perubahan pun sekarang, aku diberitahu partner sekarang sudah dapat bill untuk membayar skali 2 percent kontrak value. Tak pasti la kick back ke ape, tapi siap ada denda (aka riba) 1 percent kalau lambat bayor. Pandai pulak yek nak denda orang, tak bayar partner tak pandai pulak nak mintak maap atau nak bayar lebih.

    Aku kesiankan partner yang selalu mengadu, pengurusan Skali memang tak kesah. Kalau Partner tak deliver, Skali akan tukar partner lain.

    Aku nampak memang Skali suka buat naya kat partner ni. Jangan lupa, bulan posa ni, Allah makbulkan doa-doa orang yang dianiaya. Allah dah janji, tak ada hijab untuk orang yang dianiaya.

    1Skali, kau ni meamang tak berhati perut, kau ingat kau kerja Skali, partner ni macam hamba ke. Dia orang pun macam aku jugak. Aku tau, pasal ada partner yang baik hati selalu belanja dan kasi pinjam duit.

    Kau tak malu ke 1 Skali??
    Kalau Skali tutup, aku cari kerja lain. Kau nak biarkan ke perkara yang salah terus berlaku.

    Aku tak rasa duit gaji aku akan halal 100 peratus kalau aku tau perkara kezaliman berlaku, tapi aku biarkan sahaja.

    1Skali, pemikiran kau ni, memang pemikiran hipokrit, dan mungkin jugak pemikiran pengurusan kalau masih berterusan tak bayar kawan-kawan kita sebagai Partner.

    Salam,

    Selamat Berpuasa.

    BalasPadam
  37. Dalam dunia, hanya bangsa Melayu.... yang dengki kalau Melayu berjaya, yang tepuk tangan kalau Melayu jatuh dan yang sibuk mencari jalan menghentam Melayu. Lebih2 lagi Melayu di bekas Tanah Melayu ni.

    Dah cukup banyak pengkritik dan pengutuk macam lu semua, tidak perlu DAP dan MCA untuk menghancurkan Melayu.

    Kepada usahawan Muslim, kakitangan Muslim dan partner Muslim yang terus berusaha memperbaiki keadaan dan terus berjuang untuk berjaya dalam mana-mana perniagaan, semoga lu orang diberkati ALLAH. Sabar dan syukur itu kunci kejayaan. Mesti taqwa, sebab ALLAH janji akan membantu melepaskan dari segala kesusahan dan mendatangkan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.

    Kepada Mozas, lu mesti adil dan dapatkan pandangan semua pihak. Apa yang terjadi sebenarnya? Kalau nak jadi sensasi, apa beza expose lu dengan gossip dan fitnah Raja Petra? Lu nak tolong bangsa atau lu nak jahanamkan bangsa?

    Projek Cina pun ada masalah. Tapi sampai mati Cina tidak akan cerita kesilapan dia atau bangsa dia. Semua bagus dan cun. Settle diam-diam. Jadi orang pikir Cina kerja semua bagus. Lu ada faham strategi tu?

    Kepada staf skali yang jadi racun dalam lauk. Lu update resume dan belah ajelah. Cari makan di tempat lain. Tapi mungkin lu masih makan gaji buta di situ sebab attitude lu buruk dan skill hampas, lu tak dapat kerja tempat lain.

    Saudara-saudari, kalau tak puas hati selesaikan cara baik. Kalau dah nama syarikat buruk dan tak dapat projek, nak bayar gaji dengan apa? Lu orang ambil pasir masuk periuk nasi sendiri bikin apa?

    Kepada ex-staf Skali. Di bulan puasa ni, lagi baik lu orang berdoa syarikat pulih dan maju. Dan lu orang dapat balik hutang dan mudah-mudahan dapat tumpang rezeki syarikat tu di masa depan. Rezeki daripada ALLAH.... minta padaNya!

    Orang yang berjaya ialah orang yang banyak mengingati mati. Hati-hati jangan buat fitnah. Hati-hati jangan makan gaji haram. Semoga ALLAH kurniakan kita hidayah dan rezeki yang halal lagi diberkati. Banyak2 doa kebaikan di bulan Ramadan.

    Gua Bukan Melayu.... gua seorang Muslim yang berusaha nak mencapai tahap Mukmin.

    Selamat mengejar rahmat dan keberkatan Ramadan.

    BalasPadam
  38. Dah kena 1Skali, tak mau lagi dah....cukup berkata... : partner belanja makan dan pinjam duit tu bukan rasuah ke? salah tu... dan kamu menerimanya dan sekarang melebih-lebihkan mereka...ini bukan hipokrit ke?

    Skali cuba membetulkan keadaan, Partner masih dibayar. bersyukurlah apa yg kita dapat, sy yakin Skali pun mahu selesaikan semua hutang2.

    tak salah kita bagi peluang sekali lagi, Allah pun memaafkan hambaNya dan memberi peluang yg kedua utk bertaubat dan berubah.

    Kita sebagai manusia biasa... sepatutnya tolong diantara kita. dan lebih2 lagi kita ini sesama Islam.

    Bukan Melayu: i agree with ur statement

    BalasPadam
  39. 1 Skali, kau ni pengurusan Skali ni nak bela Skali ni. Sapa kata belanja makan ni rasuah. Kalau aku dah kenal partner sebelum projek ni berjalan, rasuahkah itu? Kalau tanya Dato' Seri Najib, dia pergi melawat kawasan, orang kasi makan, RASUAHKAH itu? Pasal kasi pinjam, itu bukan rasuah. Kalau Skali tak bayar gaji aku, kau nak kasi pinjamkah? Boss aku haprak tak de tolong pun time aku tak de gaji.

    Bukan Melayu,

    Aku setuju kalau kau nak cover, tapi cover ni mesti tengok jugak. Skali ni memang suka sangat bayar lambat, kes sekarang ni memang teruk pasal kerajaan dah bayar. Skali tak mau jugak bayar.

    Kau tak berniaga kau tak paham. Aku bukan tak sokong Melayu, tapi ini melayu nak jahanamkan bangsa sendiri.

    Cumalah selidik, partner Skali dah gaji ke belom time nak beraya ni. Jangan dok pikir jagi internal sahaja. Kita bercakap pasal company 12 juta ringgit dengan projek berjumpah 260 juta ni. Cerita dari partner, janji nak bayar awal bulan Ogos untuk, tapi sekarang sudah nak habis Ogos. Cemana melayu nak merdeka? Dari berita yang aku dengar, pengurusan Skali memang tak de komitment langsung nak bayar partner. Ada duit bayar, tak de duit tak bayar, tak kiralah kerajaan dah bayar uptodate pun. Partner tak buat keje, tukar partner lain. Ini bukan kerja orang melayu nak matikan anak syarikat melayu jugak. Sapa nak sokong orang macam ni.

    Orang niaga goreng pisang pun lingkup kalau lebih 4 bulan tak bayar. Dan projek ini bukan jual goreng pisang.

    Ada maklumat terbaru, kawan aku cakap kes down yang ditulis Mozaz masih lagi belum dijawab Skali kepada EPU. Nak jugak aku dengar apa jawapan Skali ni. Apa jadi dengan Data Recovery Center di Perak yang digahkan tu, kalau tak boleh recover sampai satu hari.

    Selamat berpuasa.

    BalasPadam
  40. aku budak IMC...Alam ku ber-Putaq30 Ogos 2010 pada 12:27 PG

    ramai btol bos2 aku menghantar komen nak bela Skali. samada founder sendiri ke CEO SWS ke COO SWS, atau sapa2 dari SWS.....salute aku...memang korang ni loyal...memang kena bagi bonus nih. harap2 aku pon dpt percikan bonus tu.

    tp aku nak ckp la, walaupon aku sayang kat Skali, tp cara pengurusan duit kat dlm ni adalah salah. nak cepat untung...sampai jatuhkan orang lain....tu salah la.

    aku pon bukan melayu.....aku org islam. ilmu aku takla tinggi tapi aku rasa kalau ade 10 Skali kat malaysia ni....mmg lama dah malaysia ni kena jual...nasib baik la ade 2 3 kerat je company mcm ni.

    jangan marah dengan aku punye statement...aku pon dah nak kluar ni...nak cari rezki tempat lain. kurang beban kena maki kat partner. tak elok kena maki selalu bole naik darah. pastu kalau darah naik....pegi bgaduh plak ngan partner...lg tak bagus. sbb kite nafikan hak partners...bukan kite bekeras sbb kite btol.

    by the way.....1Skali, ayat awak yg katakan Allah pon maafkan hambaNya tu salah la bro....kite manusia tak bole nak letak perbandingan dgn sifat Allah. Allah Maha Pengampun! jd kalau nak banding paling tinggi pon gunala ayat 'Nabi pon ampunkan umat'....sama2 la kita mengingati lg dlm hal2 agama....jgn salah taip...walau nak marah pon....

    wallahua'lam....

    BalasPadam
  41. Ramai pula bukan melayu di Skali sekarang... what happen to all Malays?

    BalasPadam
  42. Ni ada cerita lagi panas.

    Mengikut kata partner, Boss baru SKALI, Zainul Alam janji partner semua payment untuk kontrak terbaharu, Bulan Julai 2010 akan dibayar mengikut kontrak ( 30 hari). Sampai sekarang ni masih tiada lagi bayaran.

    Duit bulan April, May , Jun pun tak bayar. Apa yang dibuat dengan bayaran EPU sebanyak hanpir 10 juta pada bulan Ogos 2010 untuk Q2 2010 pun tidak diketahui. Parner dok cerita, partner bukan kesah apa SKALi nak joli katak atau apa. Tapi bayarlah duit tu.

    Lagi yang aku nak terkejut, ikut kontrak terbaru SKALI dengan kerajaan. Sepatutnya ada Integrasi di antara website SKALI dengan sistem dalaman kerajaan yang ada. Apa yang skali bagi hanyalah perkhidmatan yang hampeh seperti mana nak cari pasar malam atau berapa tukaran wang asing. Yang lagi kelakar, kata partner, hampir semua pelanggan SKALI diberikan aplikasi web berharga USD20.00 setiap satu. Kontrak berjuta-juta (261 juta) tapi bagi kerajaan aplikasi yang budak sekolah pun boleh beli. Kalau tak percaya, cubalah cari fungsi feedback atau hubungi kami dalan web kerajaan yang dibangunkan SKALI. Software ini dibeli dari syarikat US http://www.hesk.com . Kebanyakan klien SKALI dah sign pun Acceptance Test untuk kerja integrasi dengan Integrasi Sistem berharga USD199 untuk sepuluh client ni (lebih kurang USD20 aje). Rupanya pun sebijik sama.

    BalasPadam
  43. /lkjhgfdsfdgfhgjkkhljk.hjkghghfgdf

    BalasPadam
  44. aku budak IMC...Alam ku ber-Putaq berkata...28 September 2010 pada 12:52 PG

    Lama kosong komen2 kat sini.

    aku ada berita terbaru yg tak la baru sangat. Cerita ni dah lama bos2 aku bgtau tp aku takda kuasa untuk bgtau kat kwn2 lain kat opis. Aku kesian tengok kwn2 dan adik2, masing2 ada komitmen kat rumah, tp apakan daya dah terpaksa menjadi mangsa Skali yg rakus dan jahat!

    Telah di confirmkan bahawa kami semua tak akan dpt gaji kecuali top mgmt yg bole amik duit ikut suka. Partners tak akan dibayar jugak. Duit masuk rm10M dlm april lepas, gaji sbulan tak sampai rm1M, campor ngan fee partner total dlm rm2M je, tp tak sampai 5 bulan duit2 dah kering pegi kemana....'diorang' je tau!

    Wahai Tuan KSN, EPU dan PBT tlg lah kami, hentikan pembayaran terus ke Skali utk projek MPS ni, pembaziran wang rakyat yg nyata! Sy tak terkejut sekiranya impak projek ni dpt memberi tamparan hebat kepada pilihanraya nanti.

    Sy doakan Allah buka kan hati ketua2 kerajaan utk ambil tindakan menghentikan projek yg tak bejalan ini!

    Pelabur yg masuk bukan main menabur janji nak bwk masuk duit 7 juta, 10 juta, 20 juta dan berlagak. Kononnya hebat tp takde isi. Janji dia hanyalah kata2 yg harapkan org2 lain utk inject. Skarang dah diberi kata putus, KELUAR!!!!! Begitulah mgmt lama akan mengambil alih pemerintahan dgn keadaan poket kosong.

    Padan muka! Permainkan lg pekerja2 dan hamba Allah yg lain...atas bumi ni jugak tuhan balas. Berapa ramai yg doakan utk mereka ni rasakan kepedihan. Skarang dah terkena.

    Kepada partners MPS tlg la kalau masih berkemampuan, ambil la adik2 kita bekerja seperti yg few dah hire. Kesiankan diorang ni yg tak bersalah......


    Aku bulan dpn last la kat IMC ni....

    Kawan2... bile lg?????

    BalasPadam
  45. mengarutlah kerja kat skali tuh. syarikat yang perasan bagus. penuh dengan melayu yang perasan professional. cerita nak hebat. cita-cita nak jadi macam google.

    masuk idc kat serdang tuh tgk macam mane. panas beb!

    skali penuh dengan orang-orang bodoh sombong!

    BalasPadam
  46. hahaha. aku sian budak2 yang jadi mangsa keadaan jer. yang kaya raya makan duit kat SKALI tu aku harap mati cepat2 dan masuk neraka

    BalasPadam
  47. 1SKALI and all pro-SKALI,

    SKALI (pengurusan sediada) dah buat perangai ni lama dah. Sebelum dapat projek besar lagi. Ada member aku supply barang kat Alam Teknokrat Sdn Bhd (SKALI) tahun 1997, sampai sekarang tak bayar.

    Last-last member aku give-up. Sampai sekarang dia mengutuk skali.

    BalasPadam
  48. Aku adalah salah satu company sub-kon di SKALI untuk projek MPS ni. Projek website gomen ni.

    Sehingga aku tulis benda ni, SKALI masih tak bayar selama 10 bulan di diberikan surat dibehentikan.

    Tepuk dada tanya selera.

    BalasPadam
  49. saman jer kalau tak bayar

    BalasPadam
  50. Aku nak join "SKALI" la.....
    SKALI bodoh!
    Aku, wakil dari Nexbis Sdn Bhd ingin mengutuk SKALI yg baru aku dengar nama dia hari ni....

    BalasPadam
  51. I'm Yngwie Malmsteen...while I was googling around for some guitar stuff and also writing some cool things for Dojo, I just dropped by and found this post..I didn't know anything about SKALI, I'd rather read a complete biography of Niccolo Paganini than reading 'bout this. But, since most of the people out there lashing out some bad words about this SKALI..well, here's my word: Fuck yah, SKALI.That's one way down for today's web development.Eat my fucki' harmonic minor craze and shit!

    BalasPadam
  52. Saya sokong tulisan positive thinker. Saya juga bekas pekerja SKALI. Mmg relex bekerja bagi sesetengah pekerja SKALI, kualiti kerja pekerja SKALI termasuk saya, saya rasa amatlah teruk, sebenarnya, dengan mentaliti yang tidak ditrain. Sebenarnya SKALI mengambil risiko jugak dengan mengambil sesiapa sahaja bekerja dengan mereka pada mulanya. Biasanya yang tak akan puas hati biasanya mereka yang betul2 contribute untuk SKALI, tapi still dapat gaji lambat macam orang lain yang tak buat kerja tapi bising lebih tak dapat gaji on time. Jadi, masalahnya dtg ari dua belah pihak. Bagi aku, senang, kerja ngan Skali, sama jer ngan kerja kerajaan, tak de challlange pon, if you want to grow, tak perlu kerja ngan Skali. If you think you like to lepak2, dan tak kisah gaji lambat, then sgt sesuai kalau SKALI menjadi pilihan. Cuti senang dapat (bagi org bawahan), dan ko susah kena pecat, tapi susah pula nak naik pangkat dan naik gaji.

    BalasPadam
  53. cerita ni mcm yg jadik kat satu company bumi area PJ..huhu..tp company ni dr akhir thn 2012 sampai skrg bermasalah gaji lmbt..yg sgt2 lmbt..
    -bg yg masuk last year (2012), smpi skarang xde increment gaji..
    -sejak 5-6 thn lepas xpernah merasa bonus..
    -projek yg ada pon xleh membantu kewangan..
    -owner syarikat hnya tahu pergi london..apa dia buat pon xtau..
    -projek di bandar enstek..apa cerita?hangat2 tahi anjing..
    mungkin bila aku sbut bandar enstek..korg dah boleh agak..
    ok ciao

    BalasPadam
  54. Tak payah buat bisnes IT kalau tak pandai buat bisnes. Bercakap punya la tinggi tapi habuk pun takdak

    BalasPadam
  55. Contract dah abih. Zaman kegemilangan pun dah abih.

    BalasPadam
  56. skali mmg asyik dgn masalah gaji je...tak fikir ke org nak bayar macam2..

    BalasPadam
  57. LAIN KALI X BAYAR LAA LAGI ZAKAT PERNIAGAAN. MEH AKU NAK CERITA PULAK UTK TAHUN NI.

    SKRG SKALI TGH BUAT DOWNSIZING, RAMAI KENA VSS N CONTRACT X RENEW. PASTU ADE SORG KWN AKU NI TANYA KAT SORG TOP MANAGEMENT NI SENANG JE SOALAN DIA. "SKALI BAYAR ZAKAT PERNIAGAAN TAK?" DIA CAKAP TAK. HAHAHA

    KO KOMPENI MELAYU, MOST MELAYU ORG ISLAM. KALAU KO SBG ORG ISLAM BENDA ESSENTIAL DAN WAJIB TU PON X BOLEH NAK LANGSAIKAN, MASALAH2 MCM NI AKAN TERUS JADI DAN XKAN SELESAI.

    TUHAN TU TUNJUK SIKIT2 TP KALAU ADE PUAK2 YANG BANGANG X NAMPAK MMG ORG LAIN LAH YG AKAN JADI MANGSA. YG JAHANAM NYE ORG LAIN.

    BULAN LEPAS GAJI DELAY. BULAN NI PON GAJI NAK DELAY LAGI KE? DAPAT PROJEK SKALI NI KEJE BAYAR HUTANG JE KE. HUTANG X HUTANG GAJI BAYAR LAH DULU BAHALUL. SAKIT HATI AKU.

    AKU X RASA SKALI NI LAMA BERTAHAN KALAU PERANGAI MANAGEMENT MCM NI.

    BalasPadam
  58. Hahahaa... mereputlah sapa yang dok komen backup skali ni.. kepada yang membackup..hangpa pi lah mintak keje sama depa dan duduk dalam tu.. dah duduk dalam tu..tengoklah berapa lama hangpa boleh layan... cukuplah skali(baca: sekali) terkena..tidak akan dua kali.. bak kata brader dalam komen sebelum ni.. rasa takde telor..duduklah dalam tu.. jenis ada telor hari hari kena maki tapi deliver keje..sampai masa.. hidup mesti terus..

    -bekas penerima payslip skali-

    BalasPadam
  59. Staff Skali.net yg banyak main cipap dalam tandas..(tahu sebab rakan duk situ) dah la tu ada level syarikat nie terpaksa ditutup (sikit lagi nak bungkus) kerani situ pun kuat juga cipap tak tahan dulu ..yg kelakar budak budak kerja situ semua cipap dgn telur dah lobos kah!kah!kah..mana taknya otak setiap hari asyik ingat main cipap kat tandas..buat kerja memasing bukannya tahu sangat pun..harapkan company lain juga yg handle ...haprak

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!