Jumaat, 6 Ogos 2010

Loji Air: Pahang untung, Selangor rugi. Bodohnya penasihat ekonomi Selangor!


Tindakan Khalid Ibrahim berkeras untuk tidak mahu membina loji rawatan air Langat 2 dan memberikan laluan kepada kerajaan Pahang (sini) pimpinan Adnan Yaakob untuk membina loji rawatan air di sempadan Pahang – Selangor adalah satu tindakan bodoh yang merugikan rakyat Selangor.

Ini kerana apabila Khalid mengambil tindakan demikian semata-mata mendengar cakap penasihat ekonomi yang hanya mahu menjadi popular, ia amat memberi kesan langsung untuk tempoh masa yang panjang.

Pertamanya, apabila loji rawatan air dibina di negeri Pahang, ini bermakna Selangor terpaksa membeli harga air terawat yang sudah pasti lebih mahal harganya berbanding harga air mentah. Apabila ini berlaku sudah pasti Selangor tidak akan termampu lagi untuk menanggung kos yang tinggi lalu akan mengenakan caj yang lebih tinggi bagi setiap liter air kepada pengguna. Ketika itu kempen air percuma yang dijanjikan pentadbirannya akan diketepikan dengan alasan kerajaan negeri tidak mampu untuk menanggung kos air yang mahal dari negeri Pahang.

Kedua, loji rawatan yang dibina di negeri Pahang juga akan menyebabkan air terawat yang disalurkan akan melalui laluan yang panjang untuk sampai ke negeri Selangor, sebelum sampai kepada pengguna. Ini bermakna air terawat berkenaan juga berisiko untuk kembali tercemar di dalam perjalanannya sama ada akibat kesan alam atau pencemaran yang dilakukan manusia.

Apabila air yang disalurkan itu tiba ke paip-paip rumah pengguna atau kawasan industri di Selangor, sudah pasti akan wujud pelbagai aduan mengenai tahap kebersihan dan kandungan kimia di dalamnya. Kos yang besar pula perlu dikeluarkan untuk menangani aduan pengguna ini.

Situasi ini pasti tidak akan berlaku sekiranya loji rawatan air terbina di negeri Selangor kerana air terawat yang disalurkan ke rumah atau kawasan industri akan melalui laluan yang jauh lebih pendek untuk sampai kepada pengguna berbanding sekiranya loji rawatan berada di negeri Pahang. Secara tidak langsung, Selangor sendiri boleh mengawal tahap kebersihan dan keselamatan air yang disalurkan kepada rakyatnya.

Jelas sekali dalam hal ini menampakkan Adnan Yaakob jauh lebih pintar dalam bidang ekonomi berbanding Khalid yang kononnya seorang tokoh korporat yang berjaya. Bagi Adnan dari menjual air mentah, lebih bagus jual air terawat. Untung pula jauh lebih besar. Apatah lagi kos pembinaan yang melibatkan lebih 8 bilion bukan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan negeri, ia akan turun dari peruntukkan pusat.

Pahang yang tidak ada penasihat ekonomi dilihat lebih bijak dalam proses pembuatan keputusan. Membazir sungguh Khalid membayar elaun penasihat ekonomi berpuluh ribu ringgit sedangkan beliau bagi nasihat yang salah, nasihat yang menguntungkan dirinya sendiri, demi untuk kerusi Perdana Menteri. Alahai malangnya rakyat Selangor.

Nota Kaki:
Jangan ingat Anwar Ibrahim dibayar RM 1 sebagai penasihat ekonomi. RM 1 tu gaji beliau tapi elaunnya tidak pernah diisyihar oleh kerajaan Selangor. Penulis berani jamin, paling busuk mesti cecah puluhan ribu. Entah-entah ratusan ribu. Maklum la, pentadbiran Khalid ni kan pandai pusing. RM 1 konon!

1 ulasan:

  1. rasenye tu taktik si iblis yang bijak tu...

    dia tau PR takkan dpt pegang lagi selangor PRU nanti....bila Umno menang nati...loji tu siap....selangor kene jugak beli air terawat tu nanti....

    rakyat kene...haaaaa time tu...dia akan spin kata kat rakyat selangor....." haaaa ari tu korang nak sgt pilih BN balik kan tgk apa yg dorang buat?... sapa lg baik PR ke BN?"

    lebih krg cam tulah tektik babi tu....

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!