Rabu, 25 Ogos 2010

Guan Eng, bonus RM400 saja ka? Semua negeri BN RM500. Lu malukan penjawat awam Penang la!

Semua rakan penulis yang berkerja di sektor awam Persekutuan yang sempat ditemui selepas pengumuman pemberian bantuan hari raya RM500 oleh PM petang tadi senyum melebar sampai ke telinga. Masakan tidak, jumlah RM500 itu amat bermakna bagi mereka khususnya yang berjawatan rendah.

Sebelum ini, Guan Eng menjaja bahawa kerajaan pimpinannya amat prihatin apabila memberikan RM400 kepada penjawat awam di Pulau Pinang pada 18 Ogos yang lalu (sini).

Pencacai-pencacai Pakatan Haram menjadikannya sebagai satu isu dengan mengatakan penjawat awam di Pulau Pinang sangat beruntung kerana berada di bawah DAP berbanding rakan-rakan mereka di Persekutuan dan negeri-negeri BN yang tidak langsung mendapat apa-apa.

Akibat dari itu, ramai penjawat awam Pulau Pinang khususnya yang menyokong Pakatan Haram memperli rakan-rakan mereka yang bekerja di bawah BN agar mengundi Pakatan Haram dalam pilihan raya akan datang. Hanya semata-mata BN kononnya tidak memberikan bonus RM400 seperti yang dilakukan kalipah Guan Eng.

Hari ini, apabila PM mengumumkan bonus RM500 untuk penjawat awam Persekutuan, semua negeri BN turut mengikuti langkah berkenaan. Ia sudah menjadi tradisi sejak dulu lagi semua negeri akan memberikan bonus pada kadar yang sama sebagaimana yang diberikan oleh Pusat. Kelantan yang di bawah PAS pun akan mengikut kadar yang sama.

Dengan pemberian RM500 itu, penjawat awam di Persekutuan dan negeri-negeri BN amat bersyukur kerana ia bukan saja meringankan beban malah mereka juga dapat memulangkan paku buah keras keras kepada penjawat awam pro Pakatan Haram di Pulau Pinang.

Tindakan populis Guan Eng yang cuba menggambarkan kononnya hanya dirinya saja yang prihatin kepada penjawat awam negeri berkenaan dengan mendahului pengumuman dari Pusat telah memakan diri sendiri. Walaupun jumlah perbezaannya RM100, ia amat besar bagi penjawat awam khususnya yang berjawatan rendah.

Penulis amat menantikan apakah kaedah yang akan digunakan Guan Eng untuk menutup “kemaluannya” kali ini. Jika benar beliau seorang yang prihatin, pasti sekurang-kurangnya RM100 lagi bonus akan ditambah kepada semua penjawat awam Pulau Pinang. Jika itu tidak dilakukan, Guan Eng menyerlahkan lagi kebodohan dirinya yang hanya mementingkan populariti.

Pesanan penulis kepada penjawat awam Pulau Pinang, jika Guan Eng tidak tambah bonus RM100 lagi, jangan sesekali terfikir untuk mengundi DAP, PKR atau PAS dalam pilihan raya akan datang. Ingat tu!

10 ulasan:

  1. Yang 100 agi,untuk bagi upah orang yang doakan die plak bro....

    BalasPadam
  2. atau mungkin penjawat awam pulau pinang dapat rm400 (dari kerajaan negeri) + rm500 (dari kerajaan pusat) =rm900~~banyak tu~~jeles ni~~

    BalasPadam
  3. waaa ..kaya negeri-nederi pakatan kaya dsebab dah bawa masuk pelabur asing samapi 10bilion...betul ke atau gimik politik aje..Lim guan Eng ni kaki penipui ..kalau dah kata maju dalam masa pemerintahannya..bayar saja bonus 1000 dan jangan nak main sandiwara sebab dah banyak kali ucapan dia penuh dengan penipuan.dan satuy lagi JANGAN CEMARKAN NAMA BAIK KHALIFAH ISLAM...lebih baik hentikan penggunaan perkataan tersebut...jangan dilacurkan agama ISLAM untuk kepentingan politik...

    BalasPadam
  4. UMNO-BN ni memang zalim. Takdak lagi kerajaan di dunia ni yang sezalim kerajaan UMNO-BN. Ada ka patut dibaginya duit raya kat penjawat awam RM500. Tak patut sungguh. Tak pernah lagi jumpa kerajaan sezalim ni. Memang zalim. Kena buat demontrasi ni...Esok Jumaat, memang sesuai buat demontrasi...Apalagi Mahpuz, Hatta jomla panggil orang kita pi berarak...

    BalasPadam
  5. kih kih kih mana da dapat 900nya. negeri sendiri bayar la. aiya..

    BalasPadam
  6. abang aku penjawat awam kat penang syok woo dia..dapat rm900..rm400(kerajaan negeri bagi)+rm500(kerajaan pusat)..bagusla bersaing buat kebaikan untuk rakyat..ni x asyik politik je manjang..

    BalasPadam
  7. kah kah kah apa bodohnya penjawat awam penang dapat 900 kah kah kah aku ni kerja kat penang. yang SUK lantik dapat 400 la. kah kah kah. yang pusat lantik dapat 500 la. bodoh punya pengikut pas kena putar alam. kah kah kah

    BalasPadam
  8. eh apa pulak..rm 900 la bodoh,aku penjawat awam penang jugak..kah kah kah..pencacai umno kena putar alam..kah kah kah ..

    BalasPadam
  9. bangan oi. aku kerja pejabat suk kat komtar. aku tau la. aku urus gaji. apa ke bangang la. hang pejabat mana? bodoh kena penipu puak dengan haramjadah. aku kerja SUK Penang bodoh!

    BalasPadam
  10. lantikan penjawat awam melalui Persekutuan atau SPA/JPA berbeza dngn lantikan oleh kerajaan ngeri atau JPA ngeri..

    sbrg imbuhan atau pelarasan kedua2nya berbeza ttapi kerajaan ngeri biasanya mngikut pekelling Perskutuan ikut budi bicara kerajaan negri..klu x ikut, mreka berhak buat pekeliling sndiri..

    pasal gaji, tingkat gaji ttp sama cuma beza dr sgi imbuhan atau bonus,..lantikan persktuan, pskutuan yg byr gaji..lantikan negeri,,,negeri yg byr..so beza...

    utk kes penang, kerajaan ngri byr imbuhan kpd lantikan awam under kakitangn negeri iaitu 400..so kakitngn lantikan kerjaan pskutuan, dpt 500 sbb sprti dinyatakan oleh pm..jadinya, XDE BYRN DOUBLE...

    krajaan ngri x berhak mbyr imbuhan atau gaji bkn lantikan mereka..sbb ianya melibatkan peruntukan ..bgitu jg sbaliknya...melainkn melibtkn program2 yg membenarkn pembayarn elaun kpd bkn lantikan mereka...

    p/s: minta maaf klu sdh ada pekliling terbaru...

    by, bks kakitangan unit gaji jbtan akauntan ngara

    BalasPadam

Komen puas-puas agar anda berpuas hati! Pastikan anda betul-betul puas hati!